söndag, september 23, 2007

Sage Francis, Debaser medis 22/9

Det var ett par år sedan mina och Sage Francis vägar korsades, senast var året 2003 och platsen Hultsfred. När jag såg honom den gången misstog jag honom först för en ljudtekniker då han helt ensam äntrade scenen iklädd peruk och en lite för stor röd jacka. Han står fortfarande helt ensam på scen men denna gång gör han en något kaxigare entré, insvept i mantel inleder han med en loungeversion av Jah didn't kill Johnny. När han minuten senare droppar det flitigt använda beatet till Pharaoahe Monchs Simon says är alla skallar, punkare och indiekids med på noterna och det är inte för inte jag blir lite nostalgisk när händer slängs upp i luften i parti och minut. Det var som sagt några år sedan senast.

Det intressanta med Sage är att han med små medel lyckas förföra publiken, ena stunden är han clownen alla skrattar åt medan han i nästa får även den mest hårdkokte att sträcka sig efter näsduken. Hans kroppshydda må tyda på en viss mätthet men hungern han visar på scen är det inget fel på, Sea lion och Escape artist blir stabila passager medan det fullkomligen sjuder om Sun vs moon och givna esset Crack pipes. Allra bäst blir det i publikfavoriten Makeshift patriot, en låt som enligt mig får ses som en utav de starkaste politiska låtar vi bjudits på detta årtusende. Märkligt nog väljer Sage i princip helt bort låtmaterialet från Human the death dance vilket jag tycker är lite synd då åtminstone några låtar därifrån, med stor sannolikhet, skulle gjort sig bra live. Dessutom blir det i de lugnare partierna lite småsegt, men den gode Francis är inte sen att ladda om magasinet och fånga in publiken igen. Avslutande Dance monkey blir det yttersta beviset.

När jag, cirka en halvtimme senare, står på medborgarplatsen och summerar konserten kommer Sage i egen hög person nerför trappen med en handfull beundrare efter sig. Han ser nöjd ut när han skakar av sig dem och ensam linkar ut i natten. För att vara någon form av antimessias bär han sin törnekrona förhållandevis väl.

Sage Francis - Crackpipes

1 Comments:

Blogger BK Templet said...

Kul! Önskar att jag hade haft pengar och förnuft att ta mig dit. Har ännu inte sett Sage live tyvärr.

24 september 2007 kl. 13:43  

Skicka en kommentar

<< Home