Akira Kosemura & Haruka Nakamura - Afterglow

Ljudbilden skiljer sig inte avsevärt mellan de bägge kompositörerna utan det handlar om små detaljskillnader, främst i vad som får ta plats. Kosemura använder sig av elektroniska trummor medan Nakamura låter mer eteriska inslag bygga grunden, ibland tutar någon försiktigt försiktigt på ett munspel någonstans i bakgrunden och i Plus hörs dolda toner av Sigur rós. Som bäst blir det när de slår sina huvuden ihop. Azure är okomplicerad lager-på-lager-ambient med smekande mjuka loopar av ett piano placerat långt fram. Överhuvudtaget låter det väldigt japanskt då albumet hela tiden befinner sig i ett flytande eller svävande tillstånd, i områden Kazumasha Hashimoto och Cornelius brukar vandra. Långt ifrån den mer mekaniskt orienterade ambient man emellanåt stöter på här i Europa. Märk väl att Afterglow inte är något pionjärverk, men det får i vilket fall som helst ses som ett potent album. Det är sannerligen inte varje år det släpps två bra album med samma namn (tidigare i år var det Vector lovers som stod för bedriften).
Akira Kosemura & Haruka Nakamura - Azure
2 Comments:
Låter intressant det här. Måste jag kolla upp. Susumu Yokota kanske är nått för dig.
Ja, det tror jag. Har någon låt från någon samling i biblioteket som jag gillar. Såg att han släppt en samling häromdagen. Kanske borde kollas upp. Japaner kan!
Skicka en kommentar
<< Home