måndag, oktober 29, 2007

Sambassadeur - Migration

Ett antal gånger har jag inbillat mig att Sambassadeurs poppastejer spelat ut sin roll, men lika många gånger har jag fått en knäpp på näsan då de släppt någonting nytt som jag förälskat mig i. För några dagar sedan släpptes skivan Migration på bolaget Labrador och efter tämligen flitigt lyssnande har nu samma scenario utspelat sig ännu en gång.

Efter att ha spelat in föregående alster i sovrummet valde bandet att nu ta med sig låtarna till en professionell studio, vilket man tycker borde märkas, men det är i så fall väldigt knappt . Trummaskinerna har visserligen ersatts av "riktiga" trummor, men ljudbilden är i princip densamma och fina melodier varvas fortfarande med gitarrslingor av rang. Anna Perssons viskande sång är en fröjd för örat, men även Daniel Permbos inhopp framför mikrofonen är lyckat och lämnar mersmak av hans stämma. Det finns egentligen inga svaga spår, men That Town, Subtle changes och titelspåret Migration sticker ut ur mängden.

Migration är nog inte tillräckligt stark för att jag ska återvända till den om och om igen i framtiden, men den räcker åtminstone för att Sambassadeur ska befästa sin position som ett av landets mest intressanta band.

Sambassadeur - Subtle changes (högerklicka och "spara som")