tisdag, november 20, 2007

Burial - Untrue

Uppföljaren till Burials självbetitlade debut, Untrue, släpptes redan i början av november, men sedan ingen av oss kaniner ännu knåpat ihop något omdöme är det hög tid att göra det nu. Personligen blev jag aldrig särskilt fångad av Burials debut när den dök upp för något år sedan, jag var antagligen inte vid rätt sinnesstämmnig för hans becksvarta dubstep eller 2-step just då. Men när jag nu dessutom har Untrue i ryggen tror jag inte enbart att vår svala relation berodde på dålig synkning. På Untrue huserar stycken som är betydligt mycket rikare, djupare och livfulla, även om jag kan uppskatta debutens mer konsekventa sidor. Beatsen är mer varierande, de ned- och upp-pitchade, sönderklippta sångrösterna återkommer allt mer frekvent, och i ett hav av reverb ligger hela tiden analoga synthmonster och lurar. Vi hör en artist som höjt sitt låtskrivande och sin produktion flera nivåer och det är ingen tillfällighet att skivan kammar hem det ena saliga omdömet efter det andra. Burials Untrue kommer synas på många listor när det om någon dryg månad blivit dags att summera årets allra finaste.

Burial - Archangel