måndag, november 26, 2007

John Maus - Love is real

När man läser om John Maus andra skiva Love is real nämns med all sannolikhet hans medverkande i Ariel Pink's Haunted Graffiti, för att inte tala om att han också stått bakom keyboarden då nollsju-favoriten Panda Bear varit ute på turné. Pandabjörnen Lennox lär också själv ha lovordat Maus nya skiva och det är emellanåt inte alls särskilt svårt att förstå varför. John Maus arbetar precis som i Ariel Pink enligt lo-fi-mallen och produktionen glädjer mig i all sin burkighet. De dova trummaskinerna tassar på medan Maus ljuvt mörka sångröst ackompenjeras av skeva synth- och elorgelslingor och promenerande, mullriga basgångar. John Maus skapar enligt min mening på egen hand en mer lättilgänglig och melodiös pop inom ramarna för Ariel Pinks stundtals väl aviga musik. Love is real innehåller en stark samling låtar. Ni borde definitivt ge den en chans.

John Maus - Do Your Best
John Maus - The Silent Chorus

7 Comments:

Blogger Tatti said...

Satan har han släppt ny?! Hur fan har jag kunnat missa det.

27 november 2007 kl. 16:01  
Blogger BK Templet said...

hehe, ja, jag upptäckte den nyligen också, släpptes tydligen 19:e, jag har dock inte lyssnat något på "songs", rekommenderar du den?

27 november 2007 kl. 17:45  
Blogger Tatti said...

Fasen måste fixa. Ja "Songs" är bra, antingen hatar man den väl eller så gillar man den, jag gillar den som fan.

27 november 2007 kl. 20:01  
Anonymous Anonym said...

Otroligt! Det här var den friskaste fläkten på länge.

4 december 2007 kl. 16:08  
Blogger BK Templet said...

Tatti: jo, antagligen är det så, har dock svårt att tro att jag skulle hata den!

Yesh: Håller med, kom som en total överraskning!

4 december 2007 kl. 19:56  
Blogger Tatti said...

Nej gillar de nya så gillar du den första.

4 december 2007 kl. 20:59  
Anonymous Anonym said...

efter nåra genomlyssningar (do your best, silent chorus)är jag helt såld, vackraste, sorgsnaste jag hört på länge. men ser inte nån koppling alls till ariel pink, tänker snarare en skön blandning av joy division/magnetic fields/swans!!!

länge sen jag var här och kollade, keep up the good work, jag försöker skärpa till mig och har börjat uppdatera lite grann på min blogg

7 december 2007 kl. 00:50  

Skicka en kommentar

<< Home