lördag, november 24, 2007

Lacrosse - This new year will be for you and me

Jag är för det mesta lite lagomt ambivalent inställd till den svenska popscenen. Ena dagen finner jag svensk musik anskrämligt dålig medan jag andra dagar blir allmänt full of myself enbart av den enkla andledning att mina föräldrar råkade avla fram mig just här. De senaste veckorna har tillhört kategori nummer två och beror i mångt och mycket på Stockholmsbaserade Lacrosse, som på sitt debutalbum lyckas sammanfatta stora delar av hur svensk musik låtit detta tusental.

Jag borde kanske slita mitt hår över deras, emellanåt lite väl uppenbara, klippande och klistrande med influenser men inramningen är i princip rakt igenom så charmig att även de mest luttrade copyrightförespråkarna där ute bör svänga sina fingrar i luften. Gitarrslingan i So sad låter so Håkan Hellström, i två eller tre låtar tänker jag Shout out louds, i New york or Alingsås ställer de till med klassiskt bob hund-mangel medan (You're on my) Fighting side mynnar ut i ett crescendo värdigt Polyphonic spree (eller I'm from Barcelona, fast hellre Polyphonic spree). Avslutande This new year will be for you and me bjuder även på en smula THE Radio dept.-knaster och de lyckas till och med slänga in lite 747-plingande mitt i allt. Det hela låter ungefär som ett Beulah på dejt med Architecture in Helsinki. Yviga gester med hjärtat på skjortärmen det vill säga. Om det finns någon som helst rättvisa så är Lacrosse namnet på allas läppar festivalsommaren '08. För This new year will be for you and me är en av årets bästa svenska popskivor. Och i avslutande låten med samma namn så har vi ett anthem att skåla i champagne till. Den sista december det vill säga.

Lacrosse - Sunshiner

1 Comments:

Blogger Stefan said...

Bra killar. The Radio Dept. heter dem.

Tack. :)

5 december 2007 kl. 03:05  

Skicka en kommentar

<< Home