måndag, januari 28, 2008

Hot chip - Made in the dark

Jag tycker om band som gör exakt som man vill att de ska göra. Efter Hot chips spelning på Debaser Medis på valdagen 2006 hade jag det klart för mig vilken väg jag ville att de skulle vandra på uppföljaren till The Warning: den mer experimentella och lite hårdare elektroniska vägen. Nog för att Shake a fist och (än mer) Ready for the floor har pekat åt exakt rätt håll så har jag inte kunnat låta bli att vara lite nervös inför Made in the dark. 2007 bjöd på tillräckligt många besvikelser för att vem som helst skulle bli missmodig och kanske är det därför jag låter mig sköljas bort redan i inledande Out at the pictures.

Hela albumet är (som förväntat) en studie i hur snygg tuggummipopselectronica ska produceras år 2008 och om Alexis Taylor, Joe Goddard & c:o inte tidigare bevisat att de tillhör 2000-talets bättre låtskrivare så gör de det nu. Samtidigt som Hot Chip levererar kan jag inte sluta förundras över hur de gör det på ett så självklart sätt. I och med en ständigt närvarande självdistans och en förmåga att blanda högt och lågt står dessa fem britter för något unikt. Jag menar, vilket annat band klär ut halva sin frontman till Jokern och låter Todd Rundgren hålla låda på ett spår? Med detta i åtanke känns det heller inte märkligt när Alexis Taylor i hiphoppiga Wrestlers pratsjunger att han ska genomföra en halvnelson, en fullnelson och en Willie Nelson på sin motståndare. Det kommer heller inte som en chock att balladen We're looking for a lot of love låter som något Junior boys specialskrivit till Lionel Richie.

Made in the dark kommer med all säkerhet gå varm i såväl stuga som etagevåning i år och befäster Hot Chips plats på musikkartan. Det enda jag har att invända emot är att jag vissa dagar tycker att det blir lite tjatigt och småsåsigt. Men sen kommer jag till punkten där Don't dance bryter ut i ett vansinnescrescendo och så tänker jag om. Avslutande In the privacy of our love kandiderar för övrigt till årets tryckare, vi får helt enkelt se hur det går när året ska summeras. Tills dess är det bara att njuta av att man har privilegiet att leva samtidigt som Hot chip.

Tjuvlyssna här och ladda hem titelspåret här.