lördag, januari 12, 2008

Shady Bard - From The Ground Up

När årslistorna började dyka upp på nätet för ungefär en månad sedan var det många bloggar med pålitlig smak som placerade ett, för mig, helt okänt band väldigt högt upp. Bandet var Shady Bard från Birmingham, albumet From The Ground Up och skivbolaget Static Caravan Recordings. Bandets musikaliska hemvist finns någonstans i gränslandet mellan shoegaze och skramlig noisepop, ganska nära besläktat med grannarna i The Twilight Sad.

På flera ställen har detta kallats den mest förbisedda indieplattan under föregående år och efter en veckas intensiv lyssning är jag nästan beredd att hålla med. Emellanåt låter det faktiskt så bra att jag håller på att trilla av stolen här hemma. I mästerverket, och tillika singeln, Penguins bygger man upp en mysig stämning med akustiska gitarrer, piano och stråkar för att en bit in i låten rasera allting genom att låta ett organiserat kaos med ylande gitarrer och smattrande trumkomp dra igång.

Bättre sent än aldrig brukar det ju heta, och när jag nu är införstådd i skivans kvalitet skulle jag inte rekommendera någon att gå igenom januari månad utan den här skivan i hörlurarna.

Shady Bard - Penguins

5 Comments:

Blogger BK Templet said...

Det haer laater ju precis som min paase loesgodis, attans att jag inte kommer aat skivan just nu. Jag faar helt enkelt suga paa karamellen tills jag aer tillbaka i om tvaa veckor. Kul att se att ni skriver paa. Vi hoers!

14 januari 2008 kl. 00:11  
Blogger Johan said...

jag tror definitivt att det här är din påse, men den som väntar på något gott...

14 januari 2008 kl. 11:25  
Anonymous Anonym said...

oj oj oj, vad mycket ny bra musik, jag blir alldeles sjuk, magnetic fields och beach house är ett måste såklart, hot chip, cat power med antar jag, har inte hört nåt än (har för tillfället väldigt dålig koll på vad som händer, har inte haft ork riktigt, tur att ni finns!!!) - och detta låter ju också lovande...! och gillade silje nes. listan redan lång...hjälp, jag har uruselt med pengar, och bättre lär det väl inte bli på ett bra tag, så köpa skivor är inte aktuellt förrän... ja, jag vet inte när. vet inte hur det ska gå.. jag är dessutom urusel på att ladda ner, eller har inte hittat (eller letat ordentligt) efter bra ställen å ladda ner på, ja, ja...

21 januari 2008 kl. 22:47  
Anonymous Anonym said...

gud så hjärtskärande sorgset vackert...!

21 januari 2008 kl. 22:50  
Anonymous Anonym said...

är väldigt likt likt Idiot Kid i början? Men det tar ju sig.

5 februari 2008 kl. 17:32  

Skicka en kommentar

<< Home