onsdag, januari 09, 2008

Shh...This is a Library - S/t

Det börjar bli den tiden på året då det är dags att stilla sitt dåliga samvete genom att ta sig an alla de släpp som man försummat under föregående år. Först ut för min del är amerikanska folktronicaakten Shh...This is a Library som släppte sin självbetitlade debutskiva under 2007, men som inte blommat ut ordentligt i mina öron förrän nu. Den unge Brent nämner The Album Leaf som musikaliska förebilder, men även om likheter kan skönjas i vissa spår är Brent betydligt mindre strukturerad i sina låtar och dessutom mer fascinerad av akustiska gitarrer. Lågmält akustiskt, ackompanjerat av stökiga elektroniska ljudlandskap är Brents melodi.

Det lilla skivbolaget I had an accident har gett ut en skiva som är långt ifrån ett mästerverk, men med ett par riktigt vassa spår (Raccoon eyes och Is this a crush?). Trots få helgjutna låtar finns det dock många fina melodier och passager som lite väl ofta slarvas bort i all experimentlusta. Det är synd för det här hade kunnat bli riktigt bra om Brent hade jobbat vidare med sin fina melodikänsla istället för att krångla till det för sakens skull.

Shh...This is a Library - Raccoon eyes

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

heej, vem är det på bilden?

10 januari 2008 kl. 21:38  
Blogger Johan said...

det är jag, strax innan tolvslaget på nyår. vem skulle det annars vara?

10 januari 2008 kl. 23:02  
Anonymous Anonym said...

kolla in min blogg

11 januari 2008 kl. 19:41  
Anonymous Anonym said...

nej jag vet inte, det är en snygg bild och jag blev nyfiken. Tack!

11 januari 2008 kl. 20:52  

Skicka en kommentar

<< Home