torsdag, januari 17, 2008

Stephen Malkmus and The Jicks - Real Emotional Trash

Det är de stora namnens tid just nu. Nya skivor från Hot Chip, The Magnetic Fields, Cat Power, Destroyer, The Mountain Goats, Xiu Xiu och Stephen Malkmus har redan läckt/släppts och året har bara börjat.

Den forne Pavementsångaren Malkmus har fått mycket speltid hos mig den senaste veckan. Förväntningarna var väl inte direkt skyhöga inför nya Matador Records-släppet Real Emotional Trash, men jag lyssnade ändå plikttroget när den fanns tillgänglig. Efter en första lyssning var jag nära att avfärda Malkmus som en föredetting, men det har jag fått äta upp efter att bekantskapen med nya albumet fördjupats. Skivan har vuxit ordentligt och Malkmus vet bevisligen fortfarande hur man skriver bra poplåtar i samma slacker-rockiga anda som han alltid har gjort. Det låter ungefär som man kunde förvänta sig och trots en viss dragning åt långa, ointressanta gitarrsolon lyckas han hålla uppe mitt intresse genom i stort sett hela skivan. Det 10 minuter långa titelspåret blir visserligen trist efter tre minuter, och singeln Baltimore skulle också ha tjänat på att avrundats lite tidigare. Inledningen på skivan är en aning trevande, men när femte spåret Out of reach drar igång så börjar det på allvar bli intressant. De avslutande låtarna Gardenia och We can't help you är följaktligen riktigt bra. Sammanfattningsvis är det här en ganska ojämn skiva, men med höga toppar. Jag skulle dock tro att här finns ännu mer potential som gör att den kommer fortsätta växa även i framtiden.

Stephen Malkmus and The Jicks - Baltimore

3 Comments:

Blogger Madeleine said...

åh visste inte att xiu xiu släppt nytt:) så kul!
er sida är förövrigt mkt bra. kom till malmö o dja:)

17 januari 2008 kl. 14:15  
Blogger oskar. said...

Javisst är det! Alltid angenämt med gamla favoriter som kommer åter. Förra året var ju lite av besvikelsernas år (åtminstone första halvan) så låt oss hoppas att 2008 blir uppföljarnas år.

Tack för fina ord! Självklart kommer vi. Måste bara övertyga Niklas om att Peru inte är the place to be. Sen kommer vi med första bästa nattåg...

17 januari 2008 kl. 23:39  
Blogger BK Templet said...

Ja det finns mycket gott att se fram emot under aret. Cut Copy och m83 ar de releaser jag for tillfallet langtar mest efter. Om en dryg vecka ar jag ater i Uppsala, da blir den forna idolen Malkmus nya alster foermodligen bland det foersta jag tar mig an.

20 januari 2008 kl. 16:41  

Skicka en kommentar

<< Home