onsdag, februari 06, 2008

Beach house - Devotion

Jag tillhörde inte skaran som föll handlöst för Baltimore-duon Beach house's självbetitlade debutalbum 2006. Jag vet egentligen inte varför men skivan nådde aldrig ända fram och lyckades aldrig roffa åt sig mer speltid än vad den sporadiskt bortklemades med på mitt dåvarande jobb. I dagsläget finner jag det märkligt, debuten är ett minst sagt finstämt album som visat sig perfekt för sömnlösa nätter och sommarkvällspromenader.

När så uppföljaren för några veckor sedan letade sig ut på nätet var jag alltså inte lika svårlockad. Liksom mitt intresse för dem så har Beach house vuxit på dessa två år och kommande albumet Devotion får i det närmaste ses som en förädling av det som presenterades på debuten. Men det finns något mer därtill, något som hänt och som förför mig på ett helt annat sätt än tidigare. Måhända har det att göra med just utveckling. Devotion innehåller nämligen en nerv och en innerlighet som jag tidigare saknat och vemodet som ryms i Victoria Legrands röst känns förvånansvärt sällsynt dessa dagar. Parallellerna till Nico känns oundvikliga, skillnaden ligger i att Legrands röst rymmer ljus och mörker på samma gång. Att lyssna på Beach house 2008 är som att ligga i en solstol på rivieran med en piña colada i vänsterhanden och Sartres Äcklet i den andra. Bitterljuvt är kanske ordet jag söker. Lyssna på Gila: att sjunga en strof som "Man, you got a lot of jokes to tell" på ett sådant sätt är inget annat än briljant.

Beach house - Gila

7 Comments:

Blogger BK Templet said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

7 februari 2008 kl. 09:49  
Blogger BK Templet said...

Tyckte nog också bättre om Devotion än debuten, framförallt måste jag ge dem cred för deras hypnotiska version av bästa Daniel Johnston-låten någonsin: Some Things Last A Long Time.

7 februari 2008 kl. 09:50  
Anonymous Anonym said...

Åh, jag älskar deras debut, men har inte riktigt hittat fram till "Devotion". Ska ta mig an den igen. Och det där med Sartre, ja det gillar jag.

7 februari 2008 kl. 20:52  
Anonymous Anonym said...

säg hej till mig

7 februari 2008 kl. 21:18  
Blogger oskar. said...

Niklas: Javisst, Some things last a long time är en fining. För tillfället gillar jag nog Astronaut mest.

Jim: Nej tack. Vi tycker inte om pengar. Så fort vi får några gör vi slut på dem.

Anfang: Åhh, kul för dig. Tog förvisso en stund innan Devotion satt där den skulle för mig med. Nu har jag lyssnat på den okristligt mycket men är fortfarande stormförtjust.

Kristoffer: Hej.

7 februari 2008 kl. 23:22  
Anonymous Anonym said...

Har bara hört "Gila" från den nya skivan, och det är en låt som bara blir bättre och bättre - gillar förövrigt det nya albumet med Misophone väldigt mycket...

9 februari 2008 kl. 14:27  
Blogger oskar. said...

Gorillan: Javisst, Misophone är fantastiska. I nästa vecka dyker det upp en intervju med dem här så håll utkik.

9 februari 2008 kl. 19:18  

Skicka en kommentar

<< Home