söndag, februari 03, 2008

Intervju: Johan Borgert

Det var ett tag sedan vi hörde något från en av Sveriges mest underskattade artister. Vi skickade därför iväg ett mail för att höra vad som försiggår i hans liv just nu.

Vem är Johan Borgert? Vad gör du när du inte spelar in musik? Hur ser en typisk dag i ditt liv ut?

Jag går upp ungefär vid 06.00. Två dagar i veckan äter jag inte så mycket frukost, utan åker och spelar squash med en kompis/kollega innan jobbet. Väl där så jobbar jag som lösningsarkitekt, vilket innebär att jag försöker se till att affärssystemen på företaget utvecklas på ett så bra sätt som möjligt. Jobbar på ett företag i energibranschen. Ett jobb, som ger mig i princip allt som jag vill ha av ett jobb. När jag jobbat klart åker jag hem och försöker ta det så lugnt som möjligt. Med min flickvän eller kompisar. Kanske lagar mat eller snackar skit. Kanske om hur dålig den där nya skivan som släppts egentligen är. Sedan går jag och lägger mig. Jag somnar alltid på ett mycket lätt och rogivande sätt.

Vad har du för inspirationskällor? Några favoritartister?
Kontorsmiljöer och personliga misslyckanden (egna eller andras).
Neil Young och Serge Gainsbourg kommer alltid att vara mina största inspirationskällor på något sätt.

Din diskografi består av tre fullängdsskivor (Johan Borgert, Johan Borgert & Holy Madre samt Holy Madre). Min favorit är utan tvekan Johan Borgert & Holy Madre, men vilken är du själv mest nöjd med?
Jag är mycket nöjd med alla på olika sätt. Den första för att jag helt plötsligt, utan varken erfarenhet eller mål, satt i en studio i Umeå och lyckades få mina spontana små låtar att bli en skiva. Den andra för att jag lyckades få ihop mitt band att spela tillsammans på ett sätt som jag inte riktigt trodde skulle gå att genomföra. Den tredje för att är den mest avslappnade inspelningen. Helt utan press från mig själv. Men ska jag välja en, så är det den andra, alltså Johan Borgert & Holy Madre. Sammantaget är det den klart bästa skivan.

Hur ser dina framtidsplaner ut? Är det någon ny skiva på gång? Blir den i så fall på svenska eller engelska?
Det blir inspelning av en ny skiva i år faktiskt. På svenska. Jag har aldrig haft några egentliga ambitioner att sjunga på engelska. Det är svenska som är min personliga utmaning. Jag skulle kunna lägga ut planerna för den nya på många många sidor, men det får jag göra en annan gång. Jag vill hitta tillbaka till det spontana sättet jag spelade på förut. Där jag bara spelar för mig själv. För min egen skull.

Hur ser din topplista över år 2007 ut? Om du får lista fem skivor från året som du lyssnat mycket på.
Det jag har lyssnat mest på under året:

Todd Rundgren - Something/Anything
Lindsey Buckingham - Under the skin
Sambassadeur - Migration
Paul Simon - Paul Simon
Roger Rodier - Upon Velveateur

Johan Borgert & Holy Madre - Smälter i ditt huvud