torsdag, februari 07, 2008

Intervju: Library tapes

Jag vet inte om det är helt korrekt att säga att 2007 var Library tapes år men det bör åtminstone betraktas som året då han vann en bredare publik, såväl i Sverige som utomlands. Med släppen Höstluft och Sketches befäste David Wenngren sin ställning som en av landets mest intressanta musikmakare. Vi på Bunny rabbits kunde såklart inte hålla fingrarna i styr utan skickade över lite frågor om inspiration, tankar och framtid.

BR: Ponera att jag inte hade en aning om vem du är eller vad du gör, hur skulle du bäst beskriva dig själv och den musik du presenterar under namnet Library tapes?

LT: Man skulle kanske kunna säga att jag sysslar med modern klassisk musik för tillfället där de tre senaste skivorna bara har bestått av piano med några få undantag. På nästa full-längdare kommer det dock vara en betydligt längre lista på medverkande instrument då jag har tagit hjälp av Peter Broderick som spelar allt från stråkar, gitarrer, dragspel, trumpet mm. och även Danny Norbury som bidragit med cello på tre spår. Man skulle väl kunna säga att det är ett litet steg tillbaka åt post-rock hållet då likheterna är större med den första skivan än de andra. Även om de fortfarande skiljer sig en hel del.

BR: Om man ser till dina senaste släpp, Höstluft och Sketches, så finns vissa skillnader. Höstluft känns mer monoton medan jag anser att Sketches rymmer ett känslomässigare djup. Vad anser du själv om deras skillnader och likheter, vilka tankar och visioner ligger bakom respektive verk?

LT: Jag känner nästan tvärtom, att Sketches är mer monoton av de två. De största skillnaderna är väl att jag har använt mig rätt mycket av elektronik och diverse effekter på pianoljudet på en hel del spår på Sketches och att Höstluft är mer melodibaserad.

BR: Titlarna på dina låtar pekar många gånger mot saker som ögonblicksbilder, foton eller just skisser av verkligheten. Vad inspireras du av i din omgivning och vad influeras du av? Finns det någon artist som haft extra stor betydelse för dig?

LT: Minnen och känslor har så klart stor betydelse och det är det jag försöker fånga när jag gör musik eller använder mig av vissa ljud. Min musik är lite som en ljud-dagbok för mig ibland.
Några artister som jag beundrar väldigt mycket och som haft stor betydelse är A silver mt. Zion och deras tidiga skivor. Sylvain Chauveau anser jag är fantastisk och väldigt modig då han vågar jobba väldigt mycket med tystnad och minimala kompositioner. Jag är även rätt svag för Eluvium då han sitter bakom pianot istället för gitarren.

BR: Du verkar inom en tämligen smal genre som sällan får utrymme i medier som radio och tidningar. Vad känner du inför "scenen" du verkar på och vad har du för tankar om dagens musikklimat överhuvudtaget?

LT: Precis som de flesta andra som jobbar inom en mindre genre skulle jag inte ha något emot mer utrymme i media och på så sätt nå en större grupp lyssnare, men jag tycker ändå att det är fantastiskt att så många människor som lyssnar på min musik bryr sig om vad jag gör.
Internet har förändrat otroligt mycket, både bra och dåligt. Men på det stora hela känns det ändå positivt att folk kan ladda hem skivor väldigt lätt då man kan nå ut till en stor grupp människor som man inte skulle nå annars och jag tror att om folk tycker om det man gör tillräckligt mycket så kommer dom ändå att köpa skivan, åtminstone är det så jag funkar.
Sen är det klart att det blir svårare för storbolagen som säljer skräp som folk gillar i en månad. Det är klart folk hellre laddar hem något gratis som dom ändå kommer tröttna på direkt, så vi kommer nog få se en hel del förändringar i musikbranchen, kanske mest hos de större bolagen.

BR: Du ska snart ut på en kortare turné tillsammans med Greg Haines, kan vi förvänta oss något samarbete mellan er i framtiden? Hur ser du i stort på samarbete? Om jag har förstått saken rätt så är Library tapes numer ett enmansband: hur jobbar du bäst, ensam eller tillsammans med någon?

LT: Inget samarbete är planerat för tillfället men jag tycker om Gregs musik väldigt mycket och skulle inte ha något emot att göra något tillsammans med honom. Det finns fördelar både med att jobba ensam och tillsammans med någon men det känns rätt bra att vara ensam medlem i Library tapes då jag slipper kompromissa överhudtaget. Även när jag väljer att jobba med andra artister så har jag ändå det slutgiltiga ordet då det är mitt projekt, vilket känns väldigt skönt.

BR: Och sist men inte minst: Hur ser framtiden ut? Vad kan vi förvänta oss av Library tapes år 2008?

LT: Det kommer släppas en ep bestående av åtta spår på det svenska bolaget Kning disk, troligtvis på den första halvan av året och sedan en full-längdare i augusti på Make mine music.
förhoppningsvis kommer det även bli en hel del turnérande, spelningar i Tyskland och England är redan klara. Jag har även förhoppningar om att spela i andra länder runt om i Europa, men även Usa och Japan.

Library tapes - Skiss av träd

myspace går det även att lyssna på ett par kommande låtar.

2 Comments:

Blogger Rabbi von Sydow said...

Ah, Skiss av Träd - vad bra!

8 februari 2008 kl. 00:35  
Anonymous Anonym said...

http://playinmyhouse.blogspot.com/

8 februari 2008 kl. 17:50  

Skicka en kommentar

<< Home