fredag, februari 22, 2008

Samamidon - All is well

Vi gjorde alla våra tabbar under fjolåret. Ett av mina stora snedsteg var att jag undanlät att lyssna på folkartisten Samamidon's andra skiva All is well. Om sanningen ska fram har jag inte varit medveten om dess existens förräns nu, i och med dotshops distribution av skivan på vinyl.

Som omslaget antyder rör det sig mycket riktigt om en sargad man i cowboyhatt, tolkandes traditionell musik från Appalackerna med traditionella arrangemang. Hur torrt det än må låta så är All is well en mycket engagerande skiva, som rymmer ett riktigt bra material och som dessutom som kronan på verket är producerad av islänningen Valgeir Sigurdsson. Det är framför allt Sam Amidons sångröst som är den stora behållningen. Han förmedlar både närhet , lidelse och passion. I avskalade och mörka Wild Bill Jones skjuter han en yngling med sin revolver och sångstilen för tankarna till David Eugene Edwards. I följande Wedding Dress fyrar han av lätt-tuggad Sufjan Stevens-pop och när han sjunger om sin älskade Saro i låten med samma namn kryper han nästan in under skinnet på mig. Med det traditionella stycket lyckas han mer eller mindre övertyga mig om att jag befinner mig just där, 1849, skrivandes brev till Saro. Visst, det är pompigt, pretentiöst och romantiskt. Men också otroligt vackert.

Samamidon - Saro

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Antar att det är samme Valgeir Sigurdsson som producerat Ane Bruns nya skiva; har alltid tyckt att hon varit grymt trist, men den nya skivan verkar förvånansvärt bra. Har stött på den här skivan flera gånger, men aldrig orkar lyssna - det kanske är dags!

22 februari 2008 kl. 22:48  
Blogger joan said...

det är kanske dags ja.. fritt fall

23 februari 2008 kl. 16:12  
Anonymous Anonym said...

efter lite helt och hållet hälsosam och normal efterforskning ser jag att du både gillar sonic youth och magnetic fields. vi borde nästan hångla.

4 mars 2008 kl. 16:54  

Skicka en kommentar

<< Home