torsdag, mars 13, 2008

Animal Collective - Water Curses EP

Efter Animal Collectives mästerliga fjolårsplatta Strawberry Jam trodde jag väl inte riktigt att nya EP:n Water Curses skulle hålla samma höga klass. Efter att ha stiftat bekantskap med den kan jag dock inte annat än att häpna över bandets förmåga att spotta ur sig fantastiska låtar i en, till synes, aldrig sinande ström. EP:ns tre första spår spelades in samtidigt som materialet på det senaste albumet, medan det fjärde spåret har kommit till i efterhand. Att de tre första låtarna inte kvalificerade sig för albumet har dock knappast med deras kvalitet att göra. Samtliga skulle utan problem platsa på skivan, men bandet hade säkerligen en genomtänkt anledning till att utesluta dessa.

Bandet visar på detta släpp upp en lite lugnare sida än vi vant oss vid på senare tid. De tre avslutande spåren är egentligen regelrätta ballader. Titelspåret är däremot lite fartigare och samtidigt snudd på osannolikt bra. Jag var lite oförberedd på EP:ns ankomst (släpps i butikerna 6 maj), men det här var ett mycket angenämt livstecken från Panda Bear och hans vapendragare.

EP:n släpps för övrigt på egna skivbolaget Paw Tracks.

Animal Collective - Water Curses

14 Comments:

Blogger BK Templet said...

Den här är nästan löjligt bra. "Safer", b-sidan till "Peacebone", rör sig ungefär inom samma musikaliska ramar. Kan tänka mig att de här låtarna inte fick vara med på "Strawberry Jam" för att de inte riktigt skulle passat in i sammanhanget.

13 mars 2008 kl. 09:45  
Blogger Johan said...

Jo, det är väl en ganska rimlig gissning.

13 mars 2008 kl. 09:52  
Anonymous Anonym said...

Blev grymt glad när jag hörde talas om skivan för ett par månader sedan, blev ännu gladare när jag hörde låtarna...

13 mars 2008 kl. 12:16  
Blogger oskar. said...

Fancy! Safer är ju kanske den bästa låten de spelade in under den perioden (om så nu är fallet, har för mig att den var ute och snurrade på bloggar ganska långt innan Strawberry jam, eller så minns jag fel). Kanske för att den visar upp en egensinnighet jag emellanåt saknade på syltskivan. Detta ska kollas upp. Raskt dessutom.

13 mars 2008 kl. 14:36  
Blogger Tatti said...

HAr ni lyssnat på El Guincho´s platta? Ett mycket bra AC/Panda Bear-komplement.

13 mars 2008 kl. 17:53  
Blogger oskar. said...

tatti: Nä, tyvärr. Har dock sett att gorilla vs. bear promotat honom lite då och då. Ska kollas upp.

13 mars 2008 kl. 19:03  
Blogger Johan said...

tatti: Jag har lyssnat igenom ett par gånger, men har inte riktigt fastnat. Ska dock ge skivan några lyssningar till innan jag fäller ett slutgiltigt omdöme.

13 mars 2008 kl. 19:06  
Anonymous Anonym said...

Jag är ledsen, hela Panda Bear/Animal Collective-grejen: Woosh, straight over my head. Har verkligen försökt, jag lovar.

Men jag ska väl ge den här nya en chans bara för att ni skriver om den.

13 mars 2008 kl. 19:43  
Blogger Tatti said...

Jag gillar den men det är inte lika bra som AC/Pabd Bear. Jag hittade honom på othermusic för ett tag sedan, deras nyhetsutskick är fantastiska. Det senaste jag hittade där var Born Ruffians, de låter inte helt olikt Vampire Weekend. Producerade av Rusty Santos, inte dum alls.

13 mars 2008 kl. 21:58  
Anonymous Anonym said...

Eh, nej, fortfarande inte. Den fartiga låten är okej och sällåten var lite söt, men det hjälps inte, det där råddiga soundet är inte min kopp te.

Tatti: Lustigt nog sitter jag precis nu och lyssnar på Born Ruffians, låter intressant!

Och så måste jag slå ett slag för She & Him (eftersom jag är så simpel och sentimental till min läggning).

13 mars 2008 kl. 22:17  
Blogger Tatti said...

Alice: Ja de är inte så dumma.

She & Him är skitbra.

13 mars 2008 kl. 22:24  
Blogger oskar. said...

Tatti: Vi får börja prenumerera på det. Har ett hatkärleksförhållande till nyhetsutskick. Vissa veckor förgyller de mitt liv medan jag hatar dem nästa. Men ett till skadar väl inte antar jag.

Alice: Du får helt enkelt försöka igen. Förstår varför du inte gillar kollektivet. Skulle kunna komma på ett tiotal anledningar till varför de inte är ett bra band. Men jag gillart.

13 mars 2008 kl. 22:51  
Blogger Tatti said...

Hehe jag håller med, brukar inte kolla så många men boomkat.com och othermusic.com är inte så dumma.

14 mars 2008 kl. 01:03  
Blogger Balloonfighter said...

Ah, orgeln i titelspåret dödar mig.

21 april 2008 kl. 16:08  

Skicka en kommentar

<< Home