onsdag, mars 26, 2008

The Mae Shi - Hillyh

Amerikanska The Mae Shi är ett så kallat experimentellt rockband som jag aldrig hade hört talas om innan senaste skivan Hillyh släpptes för lite drygt en månad sedan. Anledningen till mitt intresse var enkelt uttryckt att den så kallade "svekdebatten" på deras last.fm-sida väckte en viss nyfikenhet. Bakgrunden till denna är att bandet tidigare släppt två skivor som inte nått några kommersiella framgångar att tala om, men sedan bandets senaste skiva hyllats på Pitchfork hävdar fansen nu att bandet sålt sin själ för att slå igenom. De tidigare skivorna har tydligen varit mer experimentella medan nya skivan beskrivs som mer tillrättalagd.

Om denna beskrivning stämmer vågar jag knappt tänka på hur de tidigare skivorna låter. På nya albumet är de flesta låtarna inte mer än två minuter långa, men ofta känns det ändå som en evighet innan det är över. Med risk för att låta lillgammal så är det mycket skrik och skrän utan särskilt mycket finess. I sina värsta stunder låter man som ett yngre Rage Against the Machine på uppåttjack.

Skälen till att jag ändå omnämner skivan är egentligen tre: Run to your grave, Book of numbers samt Young Marks. Den första låten är slackerindie av allra finaste sort, den andra ett ypperligt stycke LCD Soundsystem-pop och den tredje en dansgolvsstänkare i Crystal Castles-anda. Vid närmare eftertanke är även I Get Almost Everything en hyfsad ballad.

Det här är egentligen inte min typ av musik och omdömet blir kanske lite orättvist, men större delen av albumet är faktiskt olyssningsbart. Jag antar att det här skulle sticka i ögonen på många av last.fm-debattörerna, men skivan skulle må väldigt bra av ännu fler låtstrukturer och melodier.

The Mae Shi - Run to your grave