lördag, april 19, 2008

The Dodos - Visiter

Visiter har hyllats praktiskt taget överallt sedan den släpptes för ungefär en månad sedan, men jag har inte riktigt kunnat bestämma hur jag ska förhålla mig till den. Visst har jag lyssnat uppskattande, men inte utan att fundera på om den verkligen håller så hög klass som många vill göra gällande. Efter moget övervägande har jag dock kommit fram till att den faktiskt gör det.

San Francisco-duon The Dodos har uppenbarligen inspirerats av band som Animal Collective. Ljudbilden baseras på akustiska gitarrer och experimenterande trumrytmer samtidigt som man aldrig riktigt vet vart låtarna ska ta vägen härnäst. Man ska dock inte dra för stora växlar av likheterna, The Dodos låter absolut inte som något plagiat. Skivans stora behållning är framförallt de fina melodierna i kombination med Meric Longs förtroendeingivande röst, men även Logan Kroebers innovativa trummande som tar ovanligt mycket plats inom genren. Jag läste någonstans att han har en bakgrund inom heavy metal, vilket kanske kan förklara ett och annat. Även om inledningen är något starkare än skivans avslutning så är det här ändå ett ganska helgjutet verk. Ibland flippar det ut lite väl mycket och möjligen är skivan en aning lång, men French Kiss Records förtjänar allt beröm efter att ha rekryterat låtskrivargeniet Long till sitt stall. Det kan mycket väl vara så att en av årets finaste skivor sett dagens ljus så tidigt som i mars.

The Dodos - Winter

4 Comments:

Blogger BK Templet said...

Den är fin. "Winter" kan vara en av årets låtar.

19 april 2008 kl. 23:03  
Anonymous Anonym said...

Och så spelar de på Way Out West (ska ses).

19 april 2008 kl. 23:25  
Blogger Johan said...

gorillan: Är lite avundsjuk, det skulle vara jäkligt fint att se dem live. Det slog mig nu att Way Out West faktiskt har skrapat ihop en otroligt fin line-up.

20 april 2008 kl. 00:45  
Anonymous Anonym said...

Kan bara hålla med - tyvärr ställde Beirut in! Bor även väldigt nära Slottsskogen, så det kan inte bli bättre...

20 april 2008 kl. 12:15  

Skicka en kommentar

<< Home