lördag, april 19, 2008

Frightened Rabbit - The midnight organ fight

Ända sedan de dök upp med Sings the greys för ett år sedan har skotska Frightened Rabbit titt som tätt försett mig med huvudbry. Ena dagen tycker jag att deras ångestladdade pop känns utstuderad, lite som ett Bloc Party för creddkänsliga. Andra dagen är frontmannen Scott John Hutchisons låtkompositioner fullständigt briljanta, då de på bästa sätt ger uttryck för en av sina inspirationskällor Arab strap, fast med mindre introverta medel.

Hur det nu än är med den saken har vi idag haft en riktigt bra dag tillsammans, och dagar som dessa är skottarnas andra verk The midnight organ fight riktigt trevlig att ha att göra med. Receptet är detsamma som förut, en mer lättuggad variant av land- och stadsfränderna The twilight sad's skramliga blandning av postpunk, folkpop och shoegaze. Precis som Sings the greys bjuder den här skivan på ett relativt ojämnt material, även om jag nog tycker att Frightened Rabbit lyft sig själva ytterligare någon nivå. Inledande The modern leper, rivjärnet Fast Blood och singeln Heads roll off är alla förträffliga exempel på hur pop från Skottland låter när den är som allra bäst, men vid tillfällen som när Hutchison i balladen Keep yourself warm gång på gång spottar ur sig rader som: "- It takes more than fucking someone you don't know to keep warm" drabbas jag av den där huvudbryn igen. Visst, raderna går helt i linje med min passion för texterna Aidan Moffat plitade ner i Arab Strap, men de kan lika gärna framstå som fåniga emo-stereotyper imorgon.

Frightened Rabbit - Fast Blood

1 Comments:

Blogger oskar. said...

Har ungefär samma känslor som dig. Det är många gånger tur att de är från Skottland och att accenten finns där. Hade de varit från Austin eller New York hade nog blivit college-rock av det hela. Det är en balansgång. Ibland har ord som riv och drag dykt upp i mitt huvud när jag lyssnat och det är aldrig positivt.

20 april 2008 kl. 20:55  

Skicka en kommentar

<< Home