onsdag, april 02, 2008

Library tapes - Fragment

Det är alltid angenämt att lägga vantarna på nytt material från David Wenngren och hans projekt Library tapes. För några dagar sedan hamnade jag under en av mina sedvanliga shoppingturer hos Klicktrack och fann till min stora glädje Wenngrens senaste alster Fragment i deras skyltfönster. Impulserna kunde självfallet inte hållas tillbaka och ett par musklick senare satt jag uppkrupen i soffhörnet med ett plinkande piano strömmande ur mina glappa hörlurar. Library tapes kommer liksom bäst till sin rätt när man får vara privat och hålla musiken för sig själv.

Som titeln antyder så handlar det denna gång om just fragment och många av låtarna känns i viss mån halvklara eller som strukturer av något som komma skall. De innehåller ett spår av enkelhet som jag anser varit frånvarande i Wenngrens tidigare musik. Jag kan förvisso inte sätta fingret på exakt vad men jag tror det handlar om att arrangemangen innehåller en framfusighet som tidigare dolts av effekter och brus. Nu snarare lyfts de med hjälp av stråkar. Visst känner man igen sig men här finns ett nytt uttryck och det är däri jag anser att Wenngrens styrka ligger. Där och i kreativiteten.

Fragment har han arbetat tillsammans med de välrenommerade Peter Broderick och Sylvain Chauveau och tillsammans har de tre lyft Library tapes till en ny nivå. Jag hoppas dock Wenngren vågar blomma ut ännu lite mer i framtiden, han är något stort på spåren. Just för tillfället är det särdeles intressant att följa honom på vägen.

Library tapes - Fragment VIII

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag är lite kluven inför stråkarna; jag tyckte faktiskt att piano+brus-grejen var ganska fulländad som den var. på sitt eget sätt. fast man måste utveckla sig, antar jag. och det låter fortfarande fantastiskt, så inte fan ska jag gnälla.

tack för det här inlägget, jag behövde påminnas om att library tapes 1) existerar, 2) är så bra & 3) måste kollas upp närmare.

3 april 2008 kl. 15:41  
Blogger oskar. said...

Det var det lilla lilla. Jag menade inte att piano+brus-släppen är sämre på något sätt. Bara annorlunda. Det är alltid kul när artister bryter ny mark och det kändes lite som att det i det här fallet var nödvändigt. Sedan behöver ju inte det betyda att han aldrig återvänder, det får han gärna göra. Jag tror Library tapes har mer potential än enbart piano+brus, det har han redan visat att han bemästrar.

Har du förresten lyssnat på nämnde Peter Broderick? Mycket finstämd pianomusik. Annars är Last days att rekommendera. Mer brus och piano åt folket.

3 april 2008 kl. 16:01  

Skicka en kommentar

<< Home