onsdag, april 30, 2008

Wye Oak - If Children

Duon Wye Oak, bestående av Andy Stack och Jenn Wasner, har funnits vid min sida under ganska lång tid vid det här laget. Otaliga gånger har jag lyssnat på deras debutskiva If Children, men ändå har det inte riktigt klickat fullt ut. En förklaring kanske kan vara att duon många gånger fått agera bakgrundsmusik medan jag gjort någonting annat, exempelvis städat. Även om skivan tenderar att bli en aning anonym emellanåt så är den dock värd ett bättre öde än så.

Bandet har tagit sitt namn från en ek som växte i Maryland under 460 års tid och med tanke på deras musikaliska inriktning känns naturen som en självklar inspirationskälla när det kommer till valet av bandnamn. Duon spelar stillsam indiefolk, som ibland mynnar ut i någonting som snarast liknar shoegaze. Emellanåt, som i inledningen, gör man det fantastiskt bra. En bit in i skivan blir det däremot, som sagt, lite väl anonymt och på gränsen till tråkigt. Jag hade gärna sett fler inslag av den folkshoegaze som man faktiskt inte hör hos många andra band. Låtar som Please Concrete, Warning och If Children Were Wishes har dock förgyllt min vår och de bästa ögonblicken på skivan är utomordentligt bra. Därav ska ingen skugga falla över bandmedlemmarna, även om jag önskar att man hade hållit ihop skivan lite bättre.

If Children släpptes den 8 april på Merge Records (Destroyer, M. Ward, m.fl.) som har gjort en återutgivning av skivan, efter att den ursprungligen släppts på egen hand under bandnamnet Monarch.

Wye Oak - Please Concrete