tisdag, maj 27, 2008

Natalie Portman's Shaved Head - Glistening Pleasure

Min intelektuella matspjälkningsapparat har för tillfället stora svårigheter med det mesta som inte bäddats in i blinkande neonfärger och snuskreferenser, stånk och stön. Mitt senaste lågvattenmärke torde vara Seattle-bandet Natalie Portman's Shaved Head vars bandnamn borde ha fått mig på bättre tankar redan innan de hamnade på min hårddisk. Dessvärre inte. NPSH sjunger om tjuvkikande grannar, ståkukar och skägg. Våren är sannerligen en vanvettets årstid.

Tjusningen med NPSH ligger dock inte i att deras ytterst juvenala framtoning många gånger luktar buskis ända till Falkenberg utan att den i åtta fall av tio är paketerad i ett skamligt snyggt elektroniskt hölje. Ett hölje som är så charmerande lättlyssnat att du redan efter tredje vändan sjunger med i åtminstone varannan låt. Om du tycker om att sjunga om skägg det vill säga.

Debutalmbumet Glistening Pleasure hamnar antagligen inte någonstans i närheten av min årslista men fyller sin funktion som tillfälligt tidsfördriv på samma sätt som Calvin Harris och Y.A.C.H.T. gjorde i fjol. Andra släktskap värda att nämna är Fannypack och Friendly Fires medan Bloodhound Gang kvalar in bland dem som inte är det (lyssna på sticket i Slow Motion Tag Team så förstår ni). Hade jag varit sexton år gammal så hade jag dansat sönder skorna på varenda eftersylta till den här skivan i sommar. Nu är jag tjugofyra och får låtsas istället. Ibland är det gott nog.

Natalie Portman's Shaved Head - Iceage Babeland

1 Comments:

Blogger Predikanton said...

Tack för en utebliven sågning! Jag satt med högaffeln och facklan på högsta beredskap i väntan på ännu en i mängden av kritikerspyor. Är det inte uppfriskande med lite amerikansk tonårstöntig vacuumförpackad electropop i kontrast till all vemodig prettopop som man lätt kan bli kraftigt julbordsmätt på? Bara en tanke...
Fred

10 juli 2008 kl. 13:29  

Skicka en kommentar

<< Home