tisdag, juni 03, 2008

Our Sleepless Forest - S/t

Brittiska Our Sleepless Forest tycks på ytan vara en helt vanlig ambient/shoegaze-trio som väljer naturnära motiv till sina alster och tycker om att sampla fågelkvitter. Man ska dock akta sig för att ta de tre slynglarna i bandet för något så alldagligt, sedan deras självbetitlade debut är en ytterst angenäm upplevelse som flirtar med flera olika fält inom genren.

Inledande Nomads är som titeln antyder en tribal historia som vittnar om inspiration från ett ungt Animal Collective, det akustiska gitarrplocket i The Tinderbox för tankarna till landsfränderna i Epic45 och de rymd-romantiska ljuden som studsar mellan ljudlagrena i ambienta Doors in Limbo doftar Eluvium. Our Sleepless Forest tycker om att svepa in sina melankoliska stycken i massor av ljudlager och många av låtarna kantas av mjukt noise och radiovågskänsla. Trots den stora utmaningen att på ett instrumentalalbum intressera lyssnaren rakt igenom förmår dock bandet variera sig och även om jag i vissa stunder hade önskat mig tydligare melodier uppstår aldrig någon stiltje. Att skivans starkaste låt Afraid of You förmodligen är tidernas bästa att-vakna-upp-i-Nangiala-låt kan väl kanske inte bekräftas av oss levande. Hursomhelst kan jag just nu inte tänka mig något lämpligare att ha i lurarna när jag cyklar hem från jobbet dessa ljumna sommarkvällar. Skivan är släppt på eminenta bolaget Resonant.

Our Sleepless Forest - Afraid of You