onsdag, juni 04, 2008

The Radio Dept. - Freddie and the Trojan Horse

Idag släpps nya The Radio Dept.-singeln Freddie and the Trojan HorseLabrador. Vid sidan av titelspåret finns ytterligare tre spår, varav två egentligen är en och samma låt. För min del är denna singel ett välbehövligt smakprov i väntan på den 10 september, då bandet släpper sitt tredje album Clinging to a Scheme. Mina förväntningar på bandet brukar vara orimligt högt ställda, men jag är ändå ganska nöjd med vad jag hör. Titelspåret är en riktigt bra låt även om jag tyckte att den andades lite väl mycket Deliverance till en början. I andraspåret Closing Scene möter vi bandets omtalade nya inriktning med en repetativ låtstruktur, utan tydlig refräng. Resultatet är dock högst angenämt. Avslutar gör The Room, Tarzana som är en trevlig ballad som växer för var gång jag lyssnar. Bandet verkar ha hittat rätt även denna gång, vilket glädjer mig.

The Radio Dept. - Freddie and the Trojan Horse

2 Comments:

Blogger BK Templet said...

Får lov att instämma. Freddie and the trojan horse känns lite som en repris, men Closing Scene och den alternativa instrumentala versionen som ligger gömd är helt underbara.

4 juni 2008 kl. 18:23  
Anonymous Anonym said...

Gillar Ep:n mer än väntat - blev glatt överraskad! Tillsammans med Embassy och Air France känns sommaren räddad (musikaliskt sätt). Studios skiva får inte heller glömmas, eller återutgåvan av Dennis Wilsons "Pacific Ocean Blue".

5 juni 2008 kl. 09:37  

Skicka en kommentar

<< Home