tisdag, juli 08, 2008

Shearwater - Rook

När jag först kom i kontakt med Jonathan Meiburgs och Will Sheffs Shearwater genom låten med fantastiska titeln Leviathan, Bound trodde jag mig verkligen hittat något i min smak. Referenser till Thomas Hobbes verk om den eldsprutande draken och naturens orubbliga lagar tillsammans med skivans ornitologiska teman kunde knappt göra den mer klippt och skuren för en yngling fascinerad av politisk filosofi och med fågelskådarbakgrund.

Rook ville dock inte riktigt lossna så som den var menad att göra. Till en början kändes Meiburgs sång väl teatral, väl melodramatisk och lite för Scott Walker-orienterad för sitt eget bästa. Tillsammans med den barocka ljudbild som uppträder på Rook liknar den ingenting annat jag lyssnat på den senaste tiden, vilket gjorde att musiken hamnade lite i osynk med mina egna referensramar. Samtidigt kunde jag överallt läsa de goda vitsorden och stundom lyriska recensionerna och jag bestämde mig till sist för att ge skivan åtminstone tre genomlyssningar till. Ett beslut jag är tacksam över idag. Under senaste två veckorna har Rook fått mer speltid än många andra bra skivor fått totalt i år.

Rook är engelskans benämning på kråkfågeln Råka, som i likhet med familjemedlemmen Korpen ofta ses som ett dödens sändebud. Meiburg har med Rook skapat en egen värld som andas såväl apokalyps som pånyttfödelse, en värld där jägare försöker fälla stora bestar i ett allas krig mot alla. Titelspåret Rooks har ett behagligt driv och skulle tillsammans med Home Life inledande On the death of the waters kunna betraktas som skivans drivkrafter. Kring dem hägrar ljuva ballader som Leviathan, Bound, I was a cloud och the Snow Leopard. Shearwater, som också är beteckningen på en familj sjöfåglar, har skapat en skiva som känns komplett enligt alternativrockens alla regler. Rook kommer inte innebära särskilt mycket credd eller droppas på hipsterbloggar, men den kommer utan att överdriva vara en av mina mest spelade skivor i år.

Shearwater - Rooks

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

En skiva som spelats flitigt, men som tyvärr missats av de stora tidningarna/magasinen i Sverige. Men albumet har kanske inte släppts i Sverige än?! Hursomhelst är det en bra platta som kräver sin lyssnare - popnördar behöver utmaningar!

9 juli 2008 kl. 18:28  
Blogger Niklas said...

Deras "Winged Life" snubblade jag av en slump över förra våren, och lyssnade sedan oerhört mycket på den under hela våret. Så den här ska helt klart kollas upp. Shearwater är sorgligt underskattade.

10 juli 2008 kl. 10:32  
Blogger Niklas said...

hela Året skulle det naturligtvis stå.

10 juli 2008 kl. 10:34  
Blogger BK Templet said...

gorillan: jag vet inte huruvida den är släppt i sverige ännu, tror inte det.

niklas: har bara hört Palo Santo utöver Rook, den är visserligen också bra. Nu är man ju sugen på att ge sig på hela katalogen! Winged Life får alltså bli nästa!

10 juli 2008 kl. 19:03  
Anonymous Anonym said...

Jag har också fastnat för "Rook". Jag spelar den i alla möjliga situationer, som t ex när jag äter middag med vänner en lördagskväll, när jag ligger i badet en tisdagskväll eller när jag gräddar pannkakor till barnen en söndagsförmiddag.

Jag tycker "Rook" är ett riktigt litet mästerverk. Jag hör mycket 10cc och Supertramp, i 2000-talstappning.

3 oktober 2008 kl. 16:11  
Anonymous Anonym said...

alltså, jag lyssnade massor på winged life när den kom och tyckte mycket om den. ska nog ta fram den igen... får se om den nya lever upp till sin föregångare, har ej hört.

10 oktober 2008 kl. 11:12  

Skicka en kommentar

<< Home