tisdag, augusti 05, 2008

Arms - Kids aflame

Ända sedan jag för drygt ett år sedan lade vantarna på briljanta Shitty Little Disco EP från 2006 har jag tålmodigt väntat på att den utlovade fullängdaren från Arms skulle komma. I en intervju från förra året hoppades Todd Golstein på att kunna släppa den under hösten 2007, men därav blev intet. Sedan en månad tillbaka finns den då äntligen att beställa från Melodic Records hemsida. Skivan består av 13 spår, varav fem känns igen från den tidigare nämnda EP:n. Golstein blandar på sedvanligt vis lika delar skränig powerpop och finstämda ballader, vilket får mig att dra paralleller till hur albumaktuella Chad VanGaalen låter emellanåt. Och visst gör han sin grej ganska bra, men lite tråkigt är det ändå att de bästa låtarna på skivan härstammar från den två år gamla EP:n. Det finns förvisso ett par nya låtar som är riktigt bra (Kids Aflame och Fall), men också en del sömnpiller (Construction, Eyeball och The Frozen Lake) som passerar förbi utan att man riktigt lägger märke till dem.

Sammantaget får det här betraktas som en skaplig debutskiva. Vissa låtar kan inte beskrivas som annat än fantastiska, men albumet innehåller lite väl mycket utfyllnad för att det ska hålla hela vägen. Det känns snopet och jag har svårt att dölja en viss besvikelse eftersom jag hade väntat mig så mycket mer av den talangfulle Brooklyn-bon.

Arms - Shitty Little Disco