torsdag, augusti 21, 2008

Friendly Fires - Friendly Fires

Om det möjligen finns något tråkigare än självbetitlade album så är det förmodligen debutalbum där stora delar av materialet presenterats tidigare på ett eller annat sätt. Spolingarna i Friendly Fires lyckas med båda dessa tveksamma konststycken på sitt självbetitlade debutalbum, där fyra utav de tio låtarna känns igen från tidigare släpp. Det är i och för sig av högst egocentriska skäl som jag ställer mig tveksam till låtvalen och med handen på hjärtat så är det väl klart att alla ska få chansen att ta del av Friendly Fires charmiga popdängor. Låtarna On Board och Strobe är ju när allt kommer omkring lite av albumets höjdpunkter och hade kanske glömts bort om de inte inkluderats. Men jag kan inte annat än känna en bitter bismak när jag sätter tänderna i de russin jag plockade ur kakan redan i höstas.

För övrigt innehåller albumet inga direkta överraskningar utan FF gör vad som förväntas av dem utan större kraftansträngningar. Det är spikrak calypso-pop och funk-indie rakt igenom och de tre st:albans-borna visar gång på gång prov på god låtskrivarförmåga. Jump In The Pool och White Diamonds står rakryggade i jämförelse med vilket dansvänligt 2008-alster som helst.

Tyvärr går det många gånger lite för runt och kanske hade det inte skadat om någon hållt tyglarna lite hårdare. Många av låtarna påminner starkt om varandra och är i princip uppbyggda på samma sätt. Åtminstone åtta av tio går att para ihop medan de andra två går hand i hand vid sidan av. Dock är det viktigt att framhålla att det är en ytterst lovande debut, klarar Friendly Fires av att ta ett steg uppåt nästa gång kan det måhända bli ordentligt intressant. För tillfället får de leva med att framstå som Calvin Harris lekkamrater, alternativt Hot Chips småkusiner.

Friendly Fires - Jump in the Pool
Släpps 1:a september på XL recordings.

5 Comments:

Blogger Haettbraliv said...

Detta har ingenting med Friendly Fires-albumet att göra, men jag har precis flyttat tillbaka till Uppsala efter flera års exil i Lund och undrar om det finns ett enda ställe (förutom nation) som spelar bra musik? Eller finns det bara Flustret och andra hemskheter? Min musiksmak påminner mycket om er (Johan och Niklas). Tack på förhand! /Em

21 augusti 2008 kl. 20:35  
Blogger SG said...

Jag gillar skivan mycket, men det kanske beror på att jag ej har hört någon av låtarna tidigare.

Kan också tycka att det är lite tråkigt när debutalbumet av en artist kommer och halva skivan består av låtar som är hur gamla som helst (Black kids-skivan är ett bra exempel på det).

22 augusti 2008 kl. 17:44  
Blogger oskar. said...

Emmy: Vet tyvärr inget bra ställe i stan som spelar bra musik. Tror väl knappt att det händer på nationer heller så vitt jag vet. Dansant musik finns det väl lite här och var om man orkar stå ut med det obligatoriska men jag saknar ett/en trevlig(t) musikcafé/pub där det spelas bra musik som inte är tänkt att dansa till. Vi kanske helt enkelt får ta tag i det.

sg: Ja, Black Kids-plattan är ett särdeles gott exempel. De hade några klämkäcka låtar på den där ep:n från ifjol men resten av albumet var provocerande dåligt om du frågar mig (även de nya versionerna av de klämkäcka gamla låtarna). Jag försökte ge dem en rättvis chans men när man efter tredje gången tänker "vad fan lyssnar jag på" så är det dags att ta bort det från såväl hårddisk som ipod. Där har i alla fall Friendly Fires lyckats. De har inte blivit nämnvärt sämre.

25 augusti 2008 kl. 10:27  
Anonymous Anonym said...

Ja, jag misstänker också att vi får ta tag i det. Jag ägnade större delen av lördagskvällen åt att diskutera möjligheten att starta en klubb (och på vilket ställe) med en vän. Hörde något om en klubb med det vedervärdiga namnet Popsala som funnits under en kort tid, dock vet jag ingenting om den eller varför den lades ned så snabbt. Jag har svårt att tro att det inte finns underlag för en s.k "indieklubb" här i stan. Man kan ju inte jämföra med Lund och närheten till Malmö direkt, och jag känner att jag skulle vilja ändra på detta. Helst ett juste ställe med en hörna med mer dansant musik och en hörna med vad som helt enkelt kan klassas som bra musik, utan att man för den skull kan dansa till den. Lite som jag tänkt de gånger jag spelat skivor på Blekingska nationen i Lund, att man får chansen att spela det man verkligen tycker om, oavsett om man kan dansa till det eller ej. Nu blev det visst en lång utläggning här, men jag tror jag gjort min poäng.

26 augusti 2008 kl. 09:36  
Blogger oskar. said...

Emmy: Förstår vad du menar. Själv har jag tröttnat ganska hårt på dansalternativen i den här staden. Det spelas i princip alltid samma typ av "indie" och så finns det för det mesta allrid ett mindre golv där någon med åttiotalskomplex spelar elektroniskt. Lite trist men jag antar att det har med folket att göra. De vill höra They're building walls around us och You are the light och valfri låt från The queen is dead fem minuter innan stängning. Det har väl med en viss lathet att göra.

Vi har tänkt tanken att dra igång något någon gång, möjligen en musikpub (ursäkta ordvalet) men vi får se vad som händer. Vi får väl starta en svartklubb i någon källarlokal någonstans istället. Känns som en bra genväg.

26 augusti 2008 kl. 14:54  

Skicka en kommentar

<< Home