onsdag, augusti 06, 2008

Okay - Huggable Dust

Innan jag började lyssna på Huggable Dust lade jag märke till att någon last.fm-användare hade taggat Okay med "as if a creepy bug was singing beautiful songs to you on your daily walk". Vilken lustigkurre, tänkte jag. Men när förstaspåret My drar igång slås man av att det trots allt ligger ett korn av sanning i den beskrivningen. Marty Andersons röst är nämligen väldigt säregen. Den är skör och ljus, samtidigt som han viskar fram orden med lite raspighet i rösten. Till en början upplevde jag den stundtals som lite störande, men successivt har jag istället kommit att uppskatta den allt mer.

Andersons drömska pop påminner en aning om Sparklehorse och Mercury Rev, medan de ärliga texterna drar tankarna till Daniel Johnston. Vad jag framförallt uppskattar är det lugna tempot på skivan, hur låtarna nästan lunkar fram utan att det blir tråkigt och slött. Sedan kan ju Anderson skriva melodier som knappt är av denna världen. Skivan släpptes av Absolutely Kosher i slutet av maj, men då hade jag uppmärksamheten på annat håll. Nu är jag i alla fall övertygad om att det är en av 2008 års bästa skivor som jag fått stifta bekantskap med i Huggable Dust.

Okay - My

5 Comments:

Blogger Magnus said...

Shit va bra detta va!
Tycker att det låter som den perfekta kombinationen av Cassiotone for the Painfully Alone och Destroyer..

7 augusti 2008 kl. 15:09  
Blogger Johan said...

magnus: Kul att du också gillar det. My är sannerligen en fantastiskt fin låt.

7 augusti 2008 kl. 16:15  
Anonymous Anonym said...

Det här albumet är ju bara så jäkla bra!

7 augusti 2008 kl. 18:14  
Blogger Johan said...

anna: Kan inte annat än att instämma.

7 augusti 2008 kl. 18:48  
Blogger BK Templet said...

instämmer helt, den här har fått mycket speltid. loveless är en helt otrolig poplåt, now i can't get you out of my head...

8 augusti 2008 kl. 17:41  

Skicka en kommentar

<< Home