torsdag, augusti 28, 2008

The Spinto Band - Moonwink

För tre år sedan slog gladpopparna The Spinto Band ned som en bomb i min tillvaro. Trots att de hade harvat på sedan 1996 dök de, enligt min världsuppfattning, upp från ingenstans och leverade den utmärkta Nice And Nicely Done som mest liknade en lång hitparad. Sedan dess har de inte hörts av, men det var med höga förväntningar jag tog mig an uppföljaren Moonwink. Och det är sannerligen inte mycket som har förändrats. Deras fartiga och refrängbaserade pop med sånginsatser som många gånger går i falsett känns igen så snart skivan börjar spela. Efter de första genomlyssningarna uppfattade jag dock albumet som ganska blekt. Melodierna satt inte riktigt som de skulle och refrängerna kändes idéfattiga. Men som så många gånger förr hjälpte det att lyssna ytterligare ett par varv för att låtarna skulle börja växa. Jämför man med föregångaren är den tyvärr ett par snäpp sämre, men det är ändå en mycket bra skiva. They all laughed, Summer Grof, Alphabetical Order och Pumkin's And Paisley är finfina poplåtar som det är svårt att sitta still till. Om man är förtjust i band som The Flaming Lips och Someone Still Loves You Boris Yeltsin borde också denna utmärkta pop från Wilmington, Delaware falla en i smaken.

The Spinto Band - Summer Grof

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Underbar musik. Jag har dock förälskat mig i Oh Mandy :)

28 augusti 2008 kl. 21:40  
Blogger Johan said...

ull: Oh Mandy håller jag också väldigt högt, en fantastisk låt. Ville dock ha en låt från nya skivan och därför blev det Summer Grof som laddades upp.

28 augusti 2008 kl. 21:51  

Skicka en kommentar

<< Home