söndag, september 14, 2008

Chad VanGaalen - Soft Airplane

Av någon anledning känns Chad VanGaalen redan som en veteran i musikvärlden, vilket är märkligt med tanke på att han i dagarna släppte sitt blott tredje studioalbum. 2005 var året för hans entré och sedan dess har VanGaalen försett oss med två album av skiftande kvalitet. Debutskivan Infiniteheart var närmast briljant medan uppföljaren Skelliconnection snarast liknade ett sömnpiller. Inför tredje skivan Soft Airplane visste man därav inte alls vad man kunde vänta sig. Efter den fantastiska balladen och tillika förstasingeln Willow Tree höjdes mina förväntningar en aning, men jag vågade fortfarande inte hoppas på för mycket. När skivan anlände visade det sig att förstasingeln skiljde sig avsevärt från resten av materialet. Den f.d. konstskoleeleven från Calgary hade nämligen rockat till resten av materialet ganska rejält. Sådana tilltag brukar inte vara något som faller mig i smaken och efter första lyssningen var jag rejält besviken på det till synes dåliga omdömet hos Chad. Det visade sig vara alldeles förhastat från min sida och efter några veckors tid med skivan är jag återigen beredd att geniförklara den här mannen. Soft Airplane är en mycket jämn historia som innehåller ett par av de bästa låtarna han skrivit. Redan nämnda Willow Tree är både vacker och intressant med sin morbida text, Phantom Anthills drivs av en synnerligen välprogrammerad trummaskin och TMNT Mask ackompanjeras av ett ypperligt blipblop-beat.

Med facit i hand kan jag konstatera att Chads folkinfluerade falsettpop faktiskt gör sig väldigt bra i en lite rockigare omgivning. Ett plus i kanten får han också för att han begränsat antalet låtar till tretton, vilket är en förändring gentemot tidigare skivor. Sedan kan man givetvis fråga sig varför han inte valde bort det sista spåret Frozen Energon också, då jag inte blir klok på den låten.

Om man inte kan få nog av Chad så finns här ett klipp där han och en kamrat framför ett något annorlunda trick. Spola fram till 2.34 för att se vad det rör sig om.

Skivan släpptes på Sub Pop den 9 september.

Chad VanGaalen - Willow Tree