torsdag, september 25, 2008

Lambchop - OH (ohio)


I närapå femton år har Nashville-bandet Lambchop släppt album som nästan var gång rosats av kritikerna. Under resans gång har man dessutom lyckats med konststycket att behålla sina gamla lyssnare samtidigt som man för varje skiva fått nya. Om man frågar mig skulle jag säga att kvaliteten varierat, men att det alltid funnits något intressant över gruppens säregna blandning av country, soul och jazz. När bandet om några veckor släpper sin tionde fullängdare känns det dock äntligen som om alla bitar faller på plats. Visst har man släppt ett par riktigt bra skivor även tidigare, men ingen av dem har tilltalat mig lika mycket som den nya bekantskapen med den lustiga titeln OH (ohio). Som vanligt är det gentlemannen och f.d. snickaren Kurt Wagner som anför orkestern och hans röst är alltid lika behaglig att lyssna till. När jag lyssnar på nya skivan imponeras jag av hur han lyft sitt låtskrivande ytterligare en dimension. Det låter visserligen ungefär som vanligt, men allting är lite bättre. Med sådana förutsättningar är det svårt att sätta fingret på och beskriva vad som gör denna skiva så bra. Man måste nog lyssna själv för att förstå. Ett smakprov bjuds här nedan, resten av skivan kommer sedan på Merge den 7 oktober.

Lambchop - Of Raymond

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Gillar också den nya skivan mer än de andra...

26 september 2008 kl. 14:10  
Blogger Tatti said...

Den är fin men jag kommer nog alltid att hålla "How I quit smoking" högts.

27 september 2008 kl. 19:18  
Blogger Johan said...

tatti: Det var länge sedan jag lyssnade på den, men jag minns den inte som något särskilt. Ska genast ta mig an den igen och se om jag ändrat uppfattning.

27 september 2008 kl. 19:40  
Blogger Tatti said...

Det måste du göra.

28 september 2008 kl. 12:52  
Blogger Sebastian said...

en av årets absolut bästa plattor hittills.

7 oktober 2008 kl. 01:04  
Blogger Johan said...

Sebastian: Helt klart är det så.

9 oktober 2008 kl. 10:39  

Skicka en kommentar

<< Home