måndag, september 08, 2008

Stars - Sad Robots EP

När senaste albumet In Our Bedroom After The War släpptes tyckte jag av någon anledning att det var en ganska bra platta. Med tiden har jag dock omvärderat skivan och insett att den inte alls var särskilt imponerande. För mig har Stars visserligen aldrig varit något albumband, men man underpresterade ändå rejält i mina ögon. Det glädjer mig därför att nya EP:n Sad Robots går i en annan riktning. Kanadensarna har nämligen hittat tillbaka till den vemodiga electropop som man ägnade sig åt innan man började utforska en mer rockorienterad ljudbild. Sex spår bjuds det på denna gång, varav samtliga håller mycket hög klass. Undertow, 14 Forever och A Thread Cut With A Carving Knife sticker ut lite extra, där den förstnämnda faktiskt kan vara en av de bättre låtar ur bandets katalog som jag kommit i kontakt med. Och även om detta "bara" är en EP så känns det redan som om bandet spelat in sitt mest helgjutna verk.

sadrobots.ca kan man ladda ner hela EP:n för 4$, vilket är ett mycket rimligt pris för kvalitativ musik. Än så länge finns skivan bara tillgänglig i digitalt format, men om en vecka släpps den även på CD.

Stars - Going, Going, Gone (live version)