tisdag, oktober 28, 2008

Harlem - Free Drugs ;-)

Austin-duon Harlem verkar befinna sig i ett universum någonstans mitt emellan Gummo och Wayne's World. Enligt dem själva så lyssnar de inte på något annat album än Nirvanas Nevermind och kanske är det därför de producerar skramlig rockpunk med raka och klara melodier. Sättningen är enkel med gitarr, sång och trummor och deras sånger är löjligt lätta att hitta hem i redan under första lyssningen. Man skulle kunna säga att de låter som ett No Age med melodier placerade i framkant eller som ett White Stripes anno 2oo1 med rötterna i ett mjukt sextiotalslandskap istället för det kargare sjuttiotalet.

Det är i och för sig mycket med gruppen som känns ytterst tveksamt, albumtiteln är en utav dessa medan låttiteln Pshycadelic Tits är en annan. Tonårslångfingriga textrader som "I hate every book that I've ever read" bidrar även till att jag emellanåt funderar över vad vad jag egentligen lyssnar på men helheten i spår som Witchgreens och South of France tvingar mig att kapitulera gång på gång. När de fungerar som bäst minner de om de pre-punkiga elementen hos Love men visar även hur band som Kinks och Hollies skulle låtit om de bara varit lite argare. Om någon får för sig att följa upp Children of Nuggets så bör Harlems medverkan vara given.

Harlem - South of France

4 Comments:

Blogger Tatti said...

Inte dumt alls.

28 oktober 2008 kl. 14:12  
Blogger Tatti said...

Har ni hört Takka Takkas skiva Migration? Rätt så hyvens.

28 oktober 2008 kl. 14:29  
Anonymous Anonym said...

Svenska Harlem, lever de? Han Johan Skugge från Yvonne.

28 oktober 2008 kl. 19:35  
Blogger oskar. said...

Tatti: Nix, lyssnade lite på deras myspace nu och det låter intressant. Får ta och kolla upp det.

Pinhead: Hade för mig att det fanns något svenskt band som också hette Harlem men kom inte på vad. Nu vet jag. Har dock ingen aning om vad de gör nu. Jobbar på bruket kanske?

29 oktober 2008 kl. 11:36  

Skicka en kommentar

<< Home