onsdag, oktober 08, 2008

Peter Broderick - Home

Den unge dansken Peter Broderick har, milt uttryckt, haft många järn i elden på sistone. Under det gångna året har han släppt albumet Float, turnerat både som förband till och som en del av Efterklang, hjälpt Horse Feathers med inspelningen av dennes skiva samt gästspelat på ett antal album, bland annat She & Hims. Som om inte detta vore nog släpper han nu albumet Home, alltså sin andra fullängdare för i år. Men en hel del har förändrats sedan sist och det låter inte riktigt så som vi är vana att höra honom. Hans tidigare släpp har varit instrumentala och verkat inom den postklassiska genren, men nu har han sadlat om helt och gjort en folkskiva där vi också får höra honom sjunga. Givetvis gör han även detta klanderfritt och tilltalande. Home är en ganska traditionell singer/songwriter-skiva, i samma anda som Sufjan Stevens och Sam Amidon. Här finns ett par låtar som sticker ut en aning ur mängden (framförallt With The Notes In My Ears och And It's Alright), men annars är det en ganska jämnbra samling som med fördel lyssnas på från början till slut. Jag vet inte om man vågar hoppas på fler alster i den här stilen, men under de senaste två höstveckorna har jag i alla fall haft mycket glädje av den här skivan.

Peter Broderick - And It's Alright

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja, det här var riktigt bra grejer.

9 oktober 2008 kl. 10:10  
Anonymous Anonym said...

jag hörde ett par låtar hemma hos en kompis i somras och det lät mycket fint! nu ska jag uppdatera mig på era gantatiska musiktips, har inte varit inen här på väääldigt länge nu. min blogg ligger fortfarande på is... tyvärr.

9 oktober 2008 kl. 11:57  
Anonymous Anonym said...

den här låten är ju heeelt underbar, lyssnar om och om igen. överhuvudtaget känns dettasom den perfekta höstmusiken, melankoliskt, vackert, mysigt, nu ska jag tanka ner

9 oktober 2008 kl. 15:28  
Blogger Johan said...

ulrika: Kul att du är tillbaka här igen, synd dock att du inte bloggar längre.

Jag tror att du komma gilla den här skivan, den är väldigt trevlig. Även om And It's Alright är bästa spåret så finns det fler guldkorn att upptäcka.

9 oktober 2008 kl. 19:31  

Skicka en kommentar

<< Home