måndag, november 10, 2008

Parker Lewis - S/t

Det är nu lite drygt två år sedan som Emil Johansson, även känd som Parker Lewis, gjorde väsen av sig för första gången. Utan något skivbolag i ryggen lyckades han via Myspace förverkliga musikvärldens motsvarighet till den amerikanska drömmen och skapa en hype kring sig själv med hjälp av enbart två låtar. Sedan dess har han gått från klarhet till klarhet och nu även spelat in ett av de mest medryckande svenska debutalbumen som jag har hört.

Förra helgen släpptes då den efterlängtade debutskivan från Parker Lewis på skivbolaget Mad For It. För ett skivbolag skaffade han som bekant ganska snart efter den där lyckade lanseringen. Enligt gammal god Mad For It-sed släpps den dock inte i fysisk form, utan enbart som en zip-fil till gratis nedladdning på hemsidan. Johanssons dramatiska ådra gör sig påmind redan när albumet inleds med pompösa Via Emilia, där slingan lånats från Kevin Rowlands version av Thunder Road. Skivan fortsätter i samma storslagna anda och det behövs bara åtta spår för att övertyga mig om storheten i den samplingsbaserade popmusik som albumet har att erbjuda. Det är precis lagom melankoliskt och Johanssons osvikliga melodisinne hjälper honom att hitta rätt i så gott som varenda fras. Heroes gjorde sig förvisso bättre i den svenska versionen, men några ytterligare klagomål har jag nog inte. Det skulle väl vara att utelämnandet av mästerverket Heart Rate Hill är en aning trist, men det fanns säkerligen ett bra skäl till beslutet.

Ladda ner skivan här.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Albumet har spridits som en löpeld bland bloggare den senaste tiden, vilket givetvis är jättekul. Men nu måste människor utanför bloggvärlden få upp ögonen för detta finfina projekt.

10 november 2008 kl. 18:14  
Blogger Christopher Skog said...

Underbar skiva, har blivit många genomlyssningar den senaste tiden, Emil har en grym känsla för både popmelodier och fyndiga samplingar.

10 november 2008 kl. 20:05  
Anonymous Anonym said...

Jaha Niklas, nu har jag länkat till er blogg, så nu förväntar jag mig detsamma tillbaka, eljest jag skola roa mig med lavettledes uppläxning vid nästa föreläsning.

10 november 2008 kl. 20:25  
Anonymous Anonym said...

Ser nu även att du gillar Godspeed you black emperor, Mogwai och Slowdive - tre av mina absoluta favoritband inom "indie". Vi har mycket att prata om i skolan.

10 november 2008 kl. 20:39  
Blogger BK Templet said...

steve: härligt! ja, det är band som alla haft en mycket tung roll i mitt musiklyssnande.

11 november 2008 kl. 09:40  
Blogger Olle said...

Mycket bra skiva det där. Anledningen till att han utelämnade Heart Rate Hill är kanske dels att det är en b-sida och dels att det inte är en egen låt utan en omarbetad Kalle J-låt. Vem vet.

17 november 2008 kl. 22:57  

Skicka en kommentar

<< Home