onsdag, november 12, 2008

Uzi & Ari - Headworms

San Francisco-bandet Uzi & Ari har tidigare släppt två skivor, varav båda varit kvalitativa även om de varit relativt olika varandra. Debutskivan Don't Leave In Such A Hurry kretsade mestadels kring gitarrer medan uppföljaren It Is Freezing Out var mer elektronisk. Tredje skivan Headworms hamnar följaktligen någonstans mitt emellan de båda föregångarna. Och visst är frontfiguren Ben Shepard en skicklig låtskrivare som gör ungefär vad som väntas av honom även denna gång, men jag kan inte undgå att bli en aning besviken. Headworms är en samling skapliga låtar, ett par är till och med riktigt bra, men jag hade utan tvekan förväntat mig mer av det här gänget. Soundet är ganska jämntjockt och Shepards Thom Yorke-influerade stämma blir tyvärr lite enformig att lyssna till, vilket jag aldrig uppfattat den som förut. Kanske är det en konsekvens av låtmaterialets brister som får mig att tänka i de banorna. Nåja. Skivan är klart värd att offra lite tid på, även om man kanske inte ska vänta sig några underverk.

Uzi & Ari - Thumbsucker

1 Comments:

Blogger BK Templet said...

Instämmer. Det här var en besvikelse, Shepards Yorke-imitationer har spårat ur ordentligt på den här.

14 november 2008 kl. 12:36  

Skicka en kommentar

<< Home