onsdag, december 03, 2008

Ducktails - II c30

Min första kontakt med Matt Mondaniles band Ducktails fick mig att minnas den tid i livet då fredagarna var veckans höjdpunkt och man satt som klistrad framför SVT:s Disneydags och väntade på ett nytt avsnitt av DuckTales. Det var fina tider och jag kan inte annat än skatta mig lycklig över att ha vuxit upp under de tecknade teveseriernas guldålder.

I en lägenhet i New Jersey har Mondanile spelat in en skiva som får mig att tänka lite grann på The Shocking Pinks och desto mer på Ariel Pink. Produktionen är charmigt lo-fi och bakom det burkiga soundet döljer sig ofta väldigt tilltalande element. Mestadels är det instrumentalt, men emellanåt får vi också höra Matt sjunga. Detta gör han väldigt bra och det är synd att vi inte får höra det inslaget oftare. Sammanfattningsvis är det här en ganska bra skiva, men ibland gillar jag nog konceptet bättre än själva genomförandet. Ett par spår (Afternoons Tray Slider och Island Flavor) är faktiskt ganska ointressanta och den fina ljudbilden till trots blir det sällan mer än småtrevligt. Det finns dock ett par riktiga pärlor (Backyard, Let's Rock The Beach och Boating) som gör att jag ändå tar mig tid att skriva om skivan. För även om det är frustrerande att Mondanile ofta inte förmår att knyta ihop säcken efter att ha introducerat en fin melodi eller gitarrslinga så tycker jag ändå att skivan är tillräckligt bra för att belönas med lite speltid då och då.

Ducktails - Backyard

1 Comments:

Blogger BK Templet said...

En mycket trevlig skiva, helt klart!

3 december 2008 kl. 13:12  

Skicka en kommentar

<< Home