fredag, januari 23, 2009

Anna Järvinen - Äppelöga

Att häpna över Häpna har vi i princip vant oss vid vid det här laget och Anna Järvinens briljanta 2007-succé Jag fick feeling får väl betraktas lite som en hörnsten i bolagets historia. Den 25:e mars släpps uppföljaren Man var bland molnen och sedan några dagar tillbaka finns det första smakprovet Äppelöga för gratis nedladdning.

Denna gång har Järvinen anlitat Dungen-Gustav som producent och ljudbilden känns aningen fylligare än tidigare. Dock är det fortfarande den egensinniga och fascinerande rösten som står i centrum och de varma tonerna av munspel och congas känns nästan som hämtade från någon källarinspelning av Bob Dylan och The Band. Samtidigt har jag återigen svårt för att inte härleda till Håkan Hellström och om Om Jag fick feeling jämfördes med Känn ingen sorg för mig Göteborg så verkar Man var bland molnen istället vandra jämsides med Ett kolikbarns bekännelser. Det har konstaterats tidigare men mars verkar onekligen bli en särdeles månad. Skriv upp den 25:e i kalendern.

Anna Järvinen - Äppelöga

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Har lyssnat på den Äppelöga många gånger nu! :) Gillar den skarpt.

24 januari 2009 kl. 14:38  
Blogger Martin said...

Lustigt, jag ser det precis tvärtom – ett riktigt lågvattenmärke jag hoppas de aldrig kommer försöka landa vid igen. Jag har aldrig begripit hur den skivan passar in i bolagets repertoar (förutom det förnämliga att ge ut sånt de tycker om, så klart)

25 januari 2009 kl. 13:19  

Skicka en kommentar

<< Home