söndag, januari 11, 2009

Emeralds - Solar Bridge

Som vanligt kantas inledningen på det nya året med att jag tar igen sådant som jag av olika anledningar inte lyssnat tillräckligt på, avfärdat på lösa grunder eller helt enkelt missat. Mark McGuire, John Elliott och Steve Hauschildt som tillsammans bildar Emeralds gav mig för någon månad sedan en påminnelse om att jag slarvat med drone-orienterad musik under förra året. Tvåspårsalbumet Solar Bridge håller mig nämligen i ett stadigt grepp med sina klaustrofobiframkallande ljudväggar.

Emeralds kommer från Ohios noisescen och arbetar med en analog, organisk ljudbild som med låtar närmare femton minuter framkallar dramatik och blommar ut i kaskader av förvrängda ljud. The Quaking Mess ger en känsla av att vara förlorad i Kurosawas Cobweb-skogar med sina hypnotiserande, nästan kvävande synthar. Förstaspåret Magic å andra sidan inleder något stillsamt för att sedan skifta över i en smutsig, trögflytande ljudmatta. Solar Bridge korrigerar min uppfattning om att noisedrone skulle vara tråkigt och oengagerande. Albumet är släppt på Hanson Records.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Råbra skiva!

11 februari 2009 kl. 19:08  

Skicka en kommentar

<< Home