torsdag, januari 29, 2009

John Barrett's Bass Drum of Death - Stain Stick Skin 7"

Jag vet inte vad det är med mig men den senaste tiden har jag haft en fallenhet att falla för skraltigt producerad rock. Kanske har de senaste årens intag av knaster och ambient tvingat min hjärna till revolt genom att forcera min lekamen att börja guppa så fort jag hör en ensam elgitarr tillsammans med sparsmakade slagverksinslag. Min senaste förälskelse kallar sig John Barrett's Bass Drum of Death och precis som namnet konnoterar så handlar det om en enmansorkester med ett stort stycke trumma och ett stycke gitarr, emellanåt har han även hjälp av sidekicken Marac Obama som bidrar med maraccas och handklapp.

John Barrett är bördig från Oxford, Mississippi och som sig bör när det gäller trakten så finns i hans musik tydliga spår av blues. Produktionen traskar omkring i lo-fi-land och melodierna ligger så långt fram att det ibland nästan blir pinsamt. Titelspåret Stain Stick Skin låter som ett amerikanskt Arctic Monkeys medan b-spåret The Ballad of Bandit X snarare påminner om förra årets överraskning Harlem.

Lyssna här.
Köp här.