onsdag, januari 21, 2009

Savoir Adore - The adventures of Mr. Pumpernickel and the girl with animals in her throat

När vi ändå är inne och nosar på Moldy Peaches kan jag passa på att skriva om en skiva som fått väldigt mycket speltid hos mig de senaste veckorna. Egentligen har Savoir Adore inte så mycket gemensamt med nämnda duo. Inte mer än att sången delas mellan två medlemmar av respektive kön och att de inte verkar bry sig så mycket om popmusikens så kallade konventioner. Det Brooklynbördiga bandet har fått mycket uppmärksamhet på sistone efter att de släppt sin debut-EP på Cantora Records, där namnkunniga MGMT släppte EP:n Time To Pretend för en tid sedan. Uppmärksamheten är i högsta grad välförtjänt och jag kan inte minnas när jag senast hörde någonting som liknar den musik som bjuds på The adventures of Mr. Pumpernickel and the girl with animals in her throat. Den närmsta liknelsen är Mates of State, men den är ändå en bra bit ifrån sanningen. Skivan är en spretig samling låtar där folkiga ballader trängs med renodlade elektroniska stycken och mer rockiga saker. Det som förenar låtarna på skivan är deras genomgående höga kvalitet. Det enda snedsteget är väl Les Grenouilles som påminner om en tidig The Strokes-komposition, men annars är det en mycket bra samling låtar. Ibland kan jag tycka att de slutar lite tidigt och tvärt, men å andra sidan är det ett bra sätt att få lyssnaren att spela skivan ytterligare en gång när den är slut. Jag har nämligen fallit i den fällan ett antal gånger.

Savoir Adore - In The Wooded Forest, A Girl