tisdag, februari 03, 2009

Asobi Seksu - Hush


För ungefär tre år sedan släppte New York-bandet Asobi Seksu en skiva som gjorde ett väldigt starkt intryck på mig. Det tog visserligen nästan två år innan jag fullt ut förstod storheten i Citrus, men nu skulle jag inte byta bort den mot allt smör i Småland. Bandets tredje skiva Hush har en lite mer lättillgänglig framtoning än tidigare och soundet är något poppigare än vad vi vant oss vid. Deras drömska shoegazepop är dock minst lika tilltalande som vanligt. Yuki Chikudates sångröst är förtrollande och under alla lager av gitarrer gömmer sig melodier som ganska snart etsar sig fast. Bandet brukar liknas vid My Bloody Valentine, Lush och Blonde Redhead, vilket är en ganska bra beskrivning. Trots idel starka insatser skulle jag nog säga att denna skiva är deras mest helgjutna. Albumet är en utmärkt helhet, samtidigt som man skulle kunna plocka ut i princip vilken låt som helst och lägga på ett blandband.

Skivan släpps den 17 februari på Polyvinyl Records.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Inte lika bra som Citrus, men fortfarande gudabenådat bra shoegaze/pop. Underbart band.

7 februari 2009 kl. 02:41  
Anonymous Anonym said...

trevligt trevligt! ser mycket fram emot den här...

7 februari 2009 kl. 08:48  
Blogger Johan said...

Anonym: Det är på håret, men jag tycker nog att den här skivan är lite vassare än Citrus.

antz: Du kommer nog inte att bli besviken.

7 februari 2009 kl. 11:04  
Anonymous Anonym said...

Jag håller nog med om att den här skivan må vara bättre än sin föregångare.

8 februari 2009 kl. 18:39  
Anonymous Anonym said...

"Hush" är årets bästa album och Asobi seksu börjar segla upp som 00-talets bästa grupp. Hush är ju bara helt enastående. Asobi seksu har tagit enorma klit uppåt för varje album.

20 oktober 2009 kl. 14:57  

Skicka en kommentar

<< Home