onsdag, februari 11, 2009

Jeremy Jay - Love Everlasting 12"

Jag hade tänkt strunta i att skriva om Jeremy Jays Love Everlasting och helt enkelt spara mig tills albumet Slow Dance kommer ut senare i år. Men med tanke på att tolvans titelspår inte kommer att finnas med på fullängdaren så inser jag att jag är så illa tvungen att skriva några rader om den här lilla försmaken.

Jeremy Jay slog förra året igenom med dunder och brak i och med debutalbumet A Place Where We Could Go men blev åtminstone här i Sverige lite väl förbisedd. Albumet var en ytterst solid enhet med fantastiska låtar och det kändes ungefär som att befinna sig på promenad tillsammans med David Bowie och Ray Davies. Den utseendemässiga likheten med en ung Nick Lowe gjorde sig även här och där påmind rent musikaliskt och för att se ut som en snyggare bror till Bradford Cox så föll det sig som en ödets nyck att Jeremy nu i vinter varit förband åt ett visst Deerhunter.

I och med tolvan Love Everlasting så har dock Jeremy Jay tagit ett kliv åt sidan vad gäller influenser och det verkar som att han fallit ned i samma slow-motion-elektronik-fälla som John Maus gjorde för några år sedan. Bowies arv ekar fortfarande tätt mellan varven medan ett nedpitchat New Order allt som oftast figurerar någonstans i bakgrunden. B-spåren Lite Beam och Jet Stream når kanske inte lika långt som titelspåret men ep:n är väl värd din tid. Det är Jeremy Jay också. Missade du debuten så bör du ögonaböj lägga vantarna på den.

Jeremy Jay - Love Everlasting
Rubbet finns på emusic.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tack för att du fick mig att förstå. Har inte rktigt kopplat Jay tidigare, men det är ju verkligen asbra. Åtminstone det nya materialet.

11 februari 2009 kl. 16:57  
Anonymous Anonym said...

Ja, det här är bättre än debuten. Väldigt bra.

11 februari 2009 kl. 18:49  
Blogger oskar. said...

Det var det lilla. Håller fortfarande debuten väldigt varmt om hjärtat. Slow Dance läckte ju häromdagen och den låter bra hittills tycker jag. Dock ingen låt som känns lika direkt som Love Everlasting. Men väl en låt om att rida häst, vilket inte är helt fy skam.

12 februari 2009 kl. 00:14  
Anonymous Anonym said...

love everlasting är ju knökbra! er blogg har blivit oumbärlig i mitt surfande och musikletande. tack!

12 februari 2009 kl. 14:21  
Anonymous Anonym said...

slow dance är fantastisk tycker jag men gillar allt han gjort!

17 april 2009 kl. 12:13  

Skicka en kommentar

<< Home