
Jönköpingsbördige
Emil Svanängen har inte riktigt övertygat mig med sina tidigare släpp. Visst har jag imponerats av hans produktivitet och den drivkraft som förmått honom att spela in och släppa sina fyra första album helt på egen hand, men på respektive skiva har jag dessvärre inte lyckats hitta mer än ett par spår som verkligen tilltalat mig. På femte skivan
Dear John är det delvis ett nytt
Loney Dear som vi får bekanta oss med. Den lågmälda pampigheten som blivit hans adelsmärke finns förvisso bevarad, men överlag är låtarna klädda i en mer elektronisk skrud än brukligt. Glädjande nog är också låtmaterialet starkare än någonsin tidigare. I min bok har han aldrig riktigt lyckats göra om den fantastiska bedrift som
The City, The Airport var, men här lyckas han faktiskt flera gånger om.
I Was Only Going Out,
Harsh Words,
Summers,
Violent och
Dear John är alla mer eller mindre fantastiska låtar. Den sköra rösten står som vanligt i fokus och bättre falsettpop har nog inte sett dagens ljus sedan
Windmills två år gamla debutskiva.
I och med
Sub Pops återutgivning av
Loney, Noir fick han det genombrott som länge varit i antågande och för tillfället turnerar han runt USA tillsammans med giganten
Andrew Bird. Helt klart välförtjänt efter denna fina prestation.
Skivan släpptes för ungefär två veckor sedan på
Polyvinyl.
3 Comments:
Småtrevlig skiva, men är det bara jag som tycker att Loney dear låter mer som kent än någonsin?
David: Jag tycker nog inte att det finns så många beröringspunkter med Kents musik.
Alltså, helt underbar skiva Dear John är! Har ni sett att man kan förhandslyssna på myspace? UNDERBART! http://www.myspace.com/loneydear
Skicka en kommentar
<< Home