tisdag, mars 17, 2009

Fanfarlo - Reservoir

Under nästan en månads tid har jag brottats med Fanfarlos album och försökt bestämma mig för huruvida jag gillar det eller inte. Låtmaterialet är förvisso väldigt starkt, men ljudbilden är så nära den som Arcade Fire hade på Funeral att det emellanåt blir spöklikt. Svenskbördige Simon Aurell, som numera bor i London, sjunger med samma darr på rösten som Win Butler och låtarna har en liknande uppbyggnad med väl tilltagna arrangemang och frenetisk körsång. Efter moget övervägande har jag dock beslutat mig för att inte låta detta stå i vägen för den fantastiska musikupplevelse som debutalbumet Reservoir faktiskt utgör. Det är uppenbart att man har hämtat en hel del inspiration från bland annat Arcade Fire och Beirut, men när man väl bekantat sig med skivan upplever man inte längre så påtagliga likheter som vid den första anblicken. Låtmaterialet är genomgående starkt och skivan innehåller egentligen inga svaga länkar. Ett flertal låtar är bland de bättre jag har hört under året och Finish Line känns redan nu som en modern klassiker. Det har tisslats och tasslats om bandet som den bombastiska popens nya stjärnskott och med ett så här starkt album i ryggen vore det tämligen välförtjänt om deras namn snart är på var indiepoppares läppar.

Fanfarlo - I'm A Pilot

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

tycker de låter som ett snow patrol som försöker låta som arcade fire! inte så hett alltså!

17 mars 2009 kl. 16:16  
Anonymous Anonym said...

På Finish Line låter han galet likt sångaren i Clap Your Hands Say Yeah. Right?

17 mars 2009 kl. 20:35  
Blogger Johan said...

anonymiteter: Snow Patrol-jämförelsen tycker jag inte är något vidare. Däremot är liknelsen med CYHSY-sångaren ganska bra.

17 mars 2009 kl. 20:58  
Anonymous Anonym said...

Såg de på Storan under WOW förra året. Det var magiskt! http://www.youtube.com/watch?v=vUITcWXZB90&feature=channel_page

//Tjaao Anna

17 mars 2009 kl. 22:23  
Anonymous Anonym said...

Det här albumet bara växer och växer. Hade lite svårt i början.

Håller också med om Clap your hands say yeah-paralellen. Såg dessutom att det fanns med högt upp på din kvartalslista.

Trevlig lista för övrigt, Pomegranates har jag inte hört ännu. Kan vara värt att kolla upp när det kommer från dig.

7 april 2009 kl. 12:33  
Blogger Johan said...

Zebastian: Jo, i början visste jag inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det, men efter ett tag föll bitarna på plats. Kul att du verkar ha gått igenom en liknande process.

Pomegranates är definitivt värt att kolla upp. En extremt bra och medryckande skiva!

7 april 2009 kl. 12:51  
Blogger Johan said...

ska = skulle

7 april 2009 kl. 12:51  

Skicka en kommentar

<< Home