torsdag, april 23, 2009

Avner - Bed för mig

Tillhör du dem som avfärdade Nordpolens fjolårsdebut På Nordpolen så kan du sluta läsa redan nu, för Sincerely Yours senaste tillskott Avner spelar i ungefär samma liga av svensk melodrampop som ständigt balanserar högst oblygt på pekorallinan. Har man dock överseende åt tonårsromantiska texter och märkliga grammatiska omskrivningar för att rimmen ska fungera (jag tänker bara på/ att jag vill dig få) så är Avners förstasläpp Bed för mig en riktigt trevlig nyhet.

Med väldigt små medel och försiktiga bongotrummor så skapas trivsamma poprytmer som av flera anledningar skvallrar om hur ett samarbete mellan en ung Svante Thuresson och ett avskalat Air France skulle kunna låta. Som vanligt när det gäller Sincerely Yours så vacklar det hela på ett högst tillfredsställande sätt mellan genialitet och galenskap och antagligen kommer Avner med sitt, ja vad ska man kalla det, monarkskomplex sticka i både den ene och den andres ögon. Diskussioner om TTA:s vara eller icke vara börjar bli lite av en vårtradition. Själv kan jag bara lyfta på hatten.

Här får du välja om du vill ta låten gratis eller betala för dig.

Missa för allt i världen inte videon där Avner gör den mest övertygande "Olof Dreijer-dansen" sedan, tja, Olof Dreijer.

7 Comments:

Anonymous Gorillan said...

Jag klarar inte riktigt av den här låten - Nordpolen gillade jag, likaså Jonathan Johansson, men inte detta. Men jag kan ändra mig, det har jag gjort för.

Ser förresten att ni gillar Crocodiles skiva - och där är vi överens! (skrev för övrigt ett par rader om albumet tidigare i dag). Woods är givetvis fantastiska.

23 april 2009 kl. 23:46  
Blogger Christopher Skog said...

Urflippad och väldigt full, i sällskap med galna snutar, då är det här ett väldigt bra ljudspår.

24 april 2009 kl. 04:51  
Anonymous Morten said...

Betala för det här? Hjälp.

25 april 2009 kl. 18:55  
Anonymous Anonym said...

Vad händer med svensk musik?
Usch, blir upprörd...

är han kort? eller är det "trick" filmat? han ser väldigt kort ut....

28 april 2009 kl. 16:21  
Anonymous pelle hyber said...

både videon och låten är lysande

1 maj 2009 kl. 14:48  
Anonymous Christoffer said...

Jag håller med mabd.se-hänget: "Han ser ut, och låter, som en yngre mer välkammad version av den galenskapare som var värd för tv-succén “En himla många program”. Texten kan studeras som själva definitionen av ett pekoral. Provocerande uselt."

4 maj 2009 kl. 18:36  
Blogger oskar. said...

Christoffer: Dessa dagar räknas det provocerande usla många gånger, ironiskt nog, som något bra . Det handlar ofta om att ha distans och jag kan inget annat än gilla låten. Däremot är Galenskaparna-liknelsen helt slående.

4 maj 2009 kl. 19:41  

Skicka en kommentar

<< Home