fredag, april 24, 2009

Clues - S/t

I min bok är Who Will Cut Our Here When We're Gone från The Unicorns ett av tidernas charmigaste popalbum. Än idag plockar jag på stadig basis fram den färgglada skivan och skrålar med i fantastiska låtar som I Was Born (A Unicorn) och Child Star. Med höga förhoppningar har jag sedan dess följt medlemmarna Nicholas Thorburn (Nick Diamonds), Jaime Thompsons och Alden Penners utveckling. Thorburn och Thompson gick vidare med Islands, vars första album Return To the Sea var riktigt bra, medan barocka och mer pompösa uppföljaren Arm's Way lämnade en hel del kvar att önska. Framförallt saknade jag hos Islands de lekfullt schizofrena dimensioner som gjorde Unicorns så vansinnigt bra.

När jag i skrivande stund sitter och tar del av debuten från Penners nya band Clues överväger jag därför möjligheten att han i högra grad än Thorburn representerat Unicorns roliga och experimentella sidor. Alternativt är han den som klamrar sig fast vid ett tidigare och tryggare koncept. Hur det än är med den saken låter jag vara osagt. Att Clues självbetitlade debut däremot är både färgsprakande och högst upplyftande i all sin låtprakt råder det ingen tvekan om. Tillsammans med Brendan Reed, medlem i Endless Forever och trummis i Arcade Fire före Funeral (stackars kille) har Penner satt ihop ett debutalbum som pendlar mellan skramliga källarbandspassager och bländande naivistisk melankoli. Något man naturligtvis inte vill gå miste om.

Det är gamla goda Constellation som haft den goda smaken att ge ut skivan och den släpps 18 maj.

Clues - Remember Severed Hand
Clues - Perfect Fit