fredag, april 17, 2009

Intervju: Dent May

Imorgon (18/4) så spelar Dent May på Debaser Slussen i Stockholm. Vi tog tillfället i akt och hörde oss för vad som försiggår i hans huvud inför sverigebesöket.

BR: När man lyssnar på ditt album The Good Feeling Music of Dent May and His Magnificent Ukulele så får man ibland känslan av att du är en kombination mellan en nörd och en gentleman, tycker du att det är en korrekt beskrivning av dig och din musik? Hur skulle du själv beskriva Dent May?

DM: Jag ser inte mig själv som en nörd men jag kan absolut uppskatta att kallas för gentleman. Jag ser mig själv som popmusiker och det är ungefär så specifik jag brukar vara. Jag brukar överlämna beskrivandet till andra. Annars skulle jag nog börja känna mig smått klaustrofobisk.

BR: Ukulelen har ju fått en liten revival de senaste tio åren med akter som Magnetic Fields, Jens Lekman och Suburban Kids With Biblical Names som dess förkämpar. Har de influerat dig på något vis och vad är det egentligen som är så speciellt med ukulelen?

DM: Jag var faktiskt helt ovetande om ukulelens återuppståndelse när jag började spela men jag har ju definitivt uppmärksammat fenomenet på senare tid. Man kan säga att jag blev inspirerad och förtjust över ukulelens behändiga storlek och dess mobilitet vilket, minst sagt, underlättar hela grejen att resa världen runt och spela låtar.

BR: Det känns lite som att sättet du skriver dina låtar på hör hemma i femtio- och sextiotalet medan dina texter mer kretsar kring mer nutida teman. Vad är viktigast för dig: texten eller musiken och vad influeras och inspireras du av?

DM: Jag lyssnar på all sorts musik från i princip alla tidsepoker så jag försöker därför skriva låtar som är svåra att placera i något fack tidsmässigt. En av anledningarna till albumets retrokänsla är nog inspelningsutrustningen vi använde oss av, den var minst sagt begränsad i husvagnen där vi spelade in. Jag är väl egentligen mest inne på femtio- och sextiotalsmusik men jag gillar Beyonce och Gucci Mane också.

BR: Du framstår lite som en katt bland hermeliner på Paw Tracks, hur hamnade du där?

DM: Jag träffade Animal Collective när de var i Mississippi för att spela in sitt senaste album. Vi blev i första hand vänner men sen kom de och såg mig spela när de ändå var där och så blev det som det blev. Jag har alltid gillat deras musik.

BR: Många utav dina låtar handlar om att växa upp och om att hitta någonstans (eller någon) att slå sig ned (med). Var tror du att vi hittar Dent May om två tre år? Blir det Paris eller stannar du i USA? Vad har du för mål med din musik?

DM: Jag brottades definitivt med tankar om att växa upp när jag skrev större delen av låtarna och att hitta sin plats är väl något vi alla funderar över. Jag hade precis gått ut college och kände mig väl mer eller mindre hopplös rent existentiellt. Var jag är i livet om några år är svårt att svara på men jag har haft det fint de senaste månaderna genom att bara resa runt, men Mississippi kommer alltid att vara mitt hem.

BR: Slutligen: Varför bör man komma till Debaser den 18 april för att se dig spela?

DM: För att jag skulle bli helt förkrossad om ingen dyker upp.

Dent May - Meet Me in the Garden

Dent May spelar på Debaser Slussen imorgon och våra Malmö-vänner från Freaks n' Geeks spelar skivor. Mer info här.

1 Comments:

Anonymous ulrika said...

jag ska dit, kanske ses vi i vimlet!fast vet ju inte hur ni ser ut, ni kan väl ha let´s pretend - t-shirts på er :D

som alltid skriver ni om massa bra musik, här tips på några favoritalbum från i år jag inte sett ni skrivit om men som jag verklgein tror ni skulle gilla -

Circlesquare - Songs about dancing and drugs
The Leisure Society - The Sleeper
Telefon Tel Aviv - Immolate yourself

17 april 2009 kl. 14:03  

Skicka en kommentar

<< Home