måndag, maj 25, 2009

The Embassy - You Tend To Forget

Jag antar att de flesta som anser att The Embassy står för god smak och god pop redan känner till deras utauktionering av tolvtumssingeln You Tend To Forget tidigare i år och jag antar även att samma människor svor sina tungor varma över att de inte ens fick höra hur låten lät. För någon vecka sedan blev den dock tillgängliggjord för trogna service-anhängare och idag släpptes You Tend To Forget slutligen på Klicktrack.

Efter två lyssningar var i princip min enda reaktion att det var positivt att duon börjat stöna igen och att det känns som att deras låtar nuförtiden börjar kännas stöpta i en embassy-mall. Jag började fundera i banor som slentrian och urvattnade koncept tills jag lite hastigt gick tillbaka för att lyssna på State'08 bara för att inse att You Tend To Forget faktiskt är ett litet hastigt fall framåt. Den silkeslena ljudbilden toppas av en flöjt ljummare än rosévinet en sommareftermiddag och gitarrplocket är precis lika subtilt som det brukar, inbäddat i sin bakgrund målad i de sedvanliga persikofärgerna. You Tend To Forget är långt ifrån en kioskvältare och det kanske är lite det som förstör det första intrycket. Däremot kommer den med största sannolikhet förgylla många balkongnätter i sommar.

Handla här.