onsdag, september 23, 2009

Mew - No More Stories Are Told Today, I'm Sorry They Washed Away No More Stories The World Is Grey I'm Tired Let's Wash Away

Danska Mew - eller storhetsvansinnet personifierat eller shoegazens svar på Toto, som de också kallas - ramlade som av en slump in i mitt liv för ett antal år sedan. En vän med kontakter var på besök hos ett skivbolag i Japan och fick där tillfället att lägga vantarna på några album. Han tog för sig av utbudet och fick bland annat med sig Mews Frengers hem till Sverige. Efter att halvhjärtat ha lyssnat igenom albumet ratades det och skickades, i sedvanlig ordning, några dagar senare över på mig med den som vanligt lika bitska kommentaren: "Det här är kanske något du gillar".

Efter att ha trevat mig igenom albumet ett antal gånger blev jag så sakteliga smygförälskad i Mews ytterst märkliga förhållningssätt till musikskapande. Refrängerna och melodierna framstod till en början som oerhört fåniga, samtidigt som att det hela tiden vilade något utmanande över hur det paketerades.

Om Frengers mest var en flirt så innebar Mew and the Glass Handed Kites från 2005 att vår relation blev på riktigt. Vi tog långa promenader tillsammans, jag glömde helt bort mina vänner, jag introducerade bandet för mina föräldrar och vi pratade till och med om att flytta ihop i en liten tvåa i Flogsta låghus. Men plötsligt hände något och Mew slutade att höra av sig.

Med tiden glömde även jag och när jag precis kommit över bandet så kom ett fylle-sms med texten No More Stories Are Told Today/ I'm Sorry They Washed Away/ No More Stories The World Is Grey/ I'm Tired Let's Wash Away.

Självklart förstod jag vad det var frågan om redan när jag läste texten och jag lovade mig själv tvärt att inte falla i samma fälla en gång till. Det är så typiskt band att tro att de bara kan komma tillbaka efter fyra år och att allt är precis som vanligt. Samtidigt så kunde jag inte sluta att lockas av tanken att det kanske hade hänt något och att det denna gång skulle komma att bli just så perfekt som det var i slutet av 2005. Jag närmade mig sakta det nya albumet och redan efter första låten så mindes jag vad det var som gjorde vår relation så speciell.

Det finns liksom inga andra band som på ett så delikat sätt fullföljer idén om att göra en baklängeslåt. Det finns inga andra band som har det ljudet på gitarrerna. Det finns inga andra band som gör låtar som till en början framstår som labyrinter men som i slutändan mest liknar helt vanliga fyrvägskorsningar och det finns framför allt inte band som gång på gång kommer undan med så anskrämligt fula albumomslag.

Jag fick ett till sms här om dagen. Mew sa att de kommer till Stockholm 23 november. Jag kommer garanterat att falla dit.

Albumet finns på Spotify.

2 Comments:

Anonymous Sara said...

Är Mew otrogen mot mig med en kanin? Det var det värsta!

23 september 2009 kl. 21:36  
Blogger Johan said...

Man kan uppenbarligen inte lita på någon längre...

24 september 2009 kl. 09:58  

Skicka en kommentar

<< Home