tisdag, september 01, 2009

Noah and the Whale - The First Days of Spring

För ett drygt år sedan släppte folkpopbandet Noah and the Whale sitt debutalbum som spelades flitigt hemma hos mig och som fortfarande ligger mig varmt om hjärtat. Då jag till en början bekantade mig med bandet stötte jag på allehanda foton där medlemmarna poserade iklädda färgglada dräkter och cyklop. Denna knasighet gjorde avtryck även i musiken som kändes lika delar ungdomlig och lekfull. Med nya skivan The First Days of Spring har bandet lagt lekfullheten på hyllan och istället tagit på sig den så kallade vuxenkostymen. På föregående skiva var fördelningen mellan lugnare och fartigare låtar ganska jämn, men nu är det ballader för hela slanten. Utöver Instrumental I och Love of an Orchestra, som egentligen är ett spår, består skivan enbart av lugnare låtar. Och inte mig emot, med tanke på att balladerna gjorde starkast intryck även på förra skivan. Charlie Finks sång är fortfarande en ren fröjd att lyssna till och texternas något allvarligare ton gör sig väldigt bra i sammanhanget. Jag blev ganska förvånad över strategin att släppa en ren balladskiva, men med facit i hand visade det sig vara ett genidrag. Helt klart en värdig uppföljare till Peaceful, The World Lays Me Down.

Skivan släpptes igår på Mercury. Titelspåret laddas lämpligen ner här.

2 Comments:

Anonymous Stefan said...

Tjo. Lite off-topic kanske, men i och med att ni är en musikblogg från uppsala kanske ni har lust att recensera uppsalabandet The Johnny Johnnys, som finns på myspace; www.myspace.com/thejohnnyjohnnys.

Jag ber om ursäkt om detta var fel ställe att rikta en sådan förfrågan.

Mvh
Stefan

4 september 2009 kl. 18:05  
Blogger Pumpan said...

Har missat denna blogg!
Kommer att kika in här ofta

5 september 2009 kl. 10:57  

Skicka en kommentar

<< Home